Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Na dostupnost hypoték bude mít velmi vliv omezení LTV a dofinancování úvěru z jiných cizích zdrojů

Česká národní banka (ČNB) díky svým doporučením snížila maximální hodnotu hypotečního úvěru na devadesát procent zástavní hodnoty nemovitosti (LTV). Od června pak přišlo další doporučení, banky musí přihlížet k ročním příjmům žadatele (DTI, debt-to-income) či poměru sumy splátkových závazků k příjmům (DSTI, debt service-to-income).

Jak ukazují propočty, největší podíl na dostupnosti hypoték bude však mít stále omezení LTV a snaha o to, aby nebylo možné ani částečné financování hypotéky z dalších cizích

Objem hypotečních úvěrů se má do budoucna snižovat

Od dubna letošního roku mohou banky poskytnout hypotéku nejvýše v hodnotě devadesáti procent zastavované nemovitosti. ČNB dále vyhlásila, že podíl hypoték mezi 80 a 90 procenty LTV by neměl překročit patnáct procent z celkového počtu sjednaných hypotečních smluv. S červnem pak přichází nutnost prověřovat výrazněji bonitu žadatele. „ČNB poskytovatele nabádá, aby ‚obzvláště obezřetně‘ vyhodnocovali schopnost splácet úvěr, přičemž ukazatel DTI by měl být vyšší než 8 a DSTI vyšší než 40 %,“ dodává k celé věci David Eim, produktový manažer společnosti Gepard Finance, která působí na trhu hypoték téměř patnáct

V souladu se snížením maximální možné výše LTV současně ČNB označila za nepřijatelné souběžné poskytování půjček na dofinancování nemovitosti. „ČNB považuje poskytnutí jakéhokoli spotřebitelského úvěru zajištěného i nezajištěného u stejného i jiného poskytovatele za obcházení omezení LTV,“ říká David Eim. „Pravděpodobně bychom dovedli nalézt situace, kdy by klient podle nových pravidel nedosáhl tak vysoko, jako podle pravidel starých, ale nebude se jednat o zásadní věc. Mnohem zásadnější jsou omezování LTV a snaha zamezit možnosti dofinancování z jiných cizích zdrojů,“ dodává Eim s tím, že vše může dojít do bodu, kdy klienti budou usilovat o dofinancování hypotéky ze zdroje mimo bankovní sektor, což ve finále jejich ekonomickou situaci ještě zhorší.



Čtěte také

marketing Začíná sezóna jarních akčních nabídek lepších sazeb

marketing Živelní katastrofa a nemovitost. Jak postupovat, když povodeň zasáhne nemovitost a co dělat v situaci, kdy nelze splácet hypotéku?

marketing S hypotékou je možná dobré si pospíšit ..

marketing Air Bank nově poskytuje hypotéky i klientům s příjmem ze zahraničí

marketing Hypotéka na rozestavěnou nemovitost – jak ji získat?

marketing Jak získat hypotéku ve zkušební nebo výpovědní době?

marketing Hypotéky zlevňují čtvrtý měsíc v řadě, zázraky ale nečekejte

marketing Banky podporují zelené bydlení. Jaká jsou specifika udržitelných hypoték?