Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Jaké vybrat dětské spoření

Červen patří podle statistik k měsícům, kdy se rodí nejvíce dětí. Mnoho rodičů či prarodičů proto právě v těchto dnech přemýšlí, jak dítěti finančně zajistit klidnou budoucnost. Možností mají mnoho, vzhledem dlouhé době spoření je však potřeba pečlivě zvážit strategii.

Analytik finančně poradenské společnosti DataLife Radomír Svoboda představuje nejčastější formy spoření a hodnotí jejich klady i zápory.

Vkladní knížka nebo 2v1? Už ne
Doby, kdy každému dítěti prarodiče založili při narození vkladní knížku, jsou dávno pryč. A pokud ne, měly by být. Tento způsob spoření se dnes už nevyplatí. „Nabízí nízký úrok a kvůli velké konzervativnosti je jedinou jistotou předem dané zhodnocení. V dnešní době je také trendem opouštět produkty kombinující spoření s pojištěním. Velice dobře lze však pro pojištění a spoření využít samostatné produkty, jejichž kombinace umožňuje větší flexibilitu,“ poradil analytik finančně poradenské společnosti DataLife Radomír Svoboda. Pro dlouhodobé střádání nedoporučuje ani spořicí účty.

Ideální kombinace: stavební spoření a podílové fondy

Rodiče, kteří začnou dítěti odkládat peníze hned po jeho narození, mají na spoření mnoho let. Díky tomu mohou zkombinovat více nástrojů. Stále oblíbené je stavební spoření, které sice nenabízí příliš vysoký výnos, ale působí jako jistá investice, ze které se dá financovat například studium. „Jako formu dlouhodobé investice doporučuji podílové fondy s dlouhodobým investičním horizontem dvacet až pětadvacet let. Ideální je pak kombinace obojího, kdy stavební spoření poslouží například na zmiňované studium a výnos z fondů pro start do samostatného života,“ doporučil analytik finančně poradenské společnosti DataLife Radomír Svoboda. Upozornil, že toto je obecný pohled, který nelze aplikovat na všechny rodiny. Investiční záměr je potřeba připravit na míru každé z nich.

Strach z podílových fondů je zbytečný
Z investic do podílových fondů nemusejí mít lidé strach. A to ani když se ve světě financí příliš neorientují. Jsou pro ně připraveny fondy s aktivní správou, která hlídá danou investici. Dají se využít také takzvané produkty životního cyklu. „Ty jsou nastaveny na období různé délky a umějí efektivně rozložit riziko. Obecně u nich platí zásada, že ke konci investičního horizontu se riziko záměrně snižuje konzervativnějšími nástroji, aby nedošlo ke znehodnocení získaných financí,“ vysvětlil analytik finančně poradenské společnosti DataLife Radomír Svoboda. Dodal, že dlouhodobé rozumě řízené investice do podílových fondů představují jistotu zhodnocení peněz s poměrně nízkým počátečním vkladem. Vždy se přitom řídí rizikovým profilem investora a časovým horizontem, podle kterého rozkládají investice do různých aktiv.

Alternativní cesta: nemovitosti a zlato
Kromě klasických i méně klasických finančních produktů mohou rodiče využít ještě jiné možnosti, jak dítěti zajistit klidnou budoucnost. Jednou z nich je koupě nemovitosti. „Pro tu je ideální čas právě nyní. Hypotéky jsou na dně, od začátku roku padá každý měsíc nový rekord. V květnu se úroková sazba držela na historicky nejnižším průměru 2,88 %,“ upozornila analytička finančně poradenské společnosti DataLife Sylva Herichová. Další alternativní investici představuje nákup cenných kovů. „Na rozdíl od jiných komodit cena zlata a stříbra kolísá jen minimálně, z dlouhodobého hlediska tak představuje dobrou variantu pro uložení peněz. Každý člověk ví, že zásoby drahých kovů nejsou bezedné, proto bude jejich cena časem stoupat,“ upozornil analytik společnosti DataLife Radomír Svoboda. Doplnil, že obliba investic do drahých kovů stoupá. „Jen v naší společnosti zaznamenala loni oproti roku 2012 nárůst o 1470 %,“ doplnil.



Čtěte také

marketing Investice 2024? ..Možnosti a aktuální trendy

marketing Spoření na penzi v novém kabátě

marketing VÚB, jedna z největších bank na Slovensku, přichází do Česka se spořením bez limitů. Nabídne aktuálně jeden z nejvyšších úroků na trhu 6,15 % p.a. a úročení vkladů na denní bázi

marketing Hello bank! má nejlepší spořicí účet roku 2O2O

marketing ČSOB a Poštovní spořitelna zvýhodňují termínované vklady, úroky činí až 1,4 %

marketing Chytřejší spoření od ING je zpět, vrací se i dvouprocentní roční sazba

marketing ČSOB přinese atraktivnější úroky na spořicích účtech

marketing Spořicí účet Creditas bude mít nově úročení dvě procenta ročně