
Do Česka dorazila zima a na některých místech způsobila takové komplikace, že se lidé nedostali do práce. Jaké mají v takové situaci povinnosti vůči svým zaměstnavatelům?
Je nutné co nejdříve zavolat do práce, informovat nadřízené o vzniklé situaci a domluvit se na dalším postupu. „Pokud je situace opravdu neřešitelná, jedná se o překážku v práci na straně zaměstnance. V takovém případě má zaměstnanec právo na volno na nezbytně dlouhou dobu a zaměstnavatel nemůže trvat na tom, aby zaměstnanec do práce dorazil. Nemůže být za to ani pokutován,“ říká Tomáš Surka z personálně-poradenské agentury McROY Czech.
Takové volno však není placené, pracovník tak přichází o část své mzdy. Doma navíc nemůže zůstat v případě, že se situace dala dobře předvídat (například pokud byla ohlášená stávka v dopravě). To se však většinou náhlých změn počasí netýká.
Zaměstnavatel si také může od zaměstnance vyžádat „omluvenku“ od přepravní společnosti, anebo mu nabídnout, aby si neplánované volno nadpracoval. „Řeší se to domluvou. Zaměstnanec nemusí takovou nabídku přijmout, na druhou stranu přijde o část výplaty,“ dodává Tomáš Surka z personálně-poradenské agentury McROY Czech.
Pokud se zaměstnanec do práce dostaví, ale kalamita znemožňuje její vykonávání, může jej zaměstnavatel přeřadit na jinou práci za stejných mzdových podmínek. Když však kalamita brání ve vykonávání jakékoliv činnosti, vzniká tak zvaná překážka v práci. Zaměstnanec zůstává doma a pobírá náhradu mzdy ve výši nejméně 60 procent.