Nedostatek času, lenost či nepřehlednost informací – to jsou jen některé důvody, které brání českým zákazníkům ve změně dodavatele elektřiny a plynu. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu společnosti NMS pro alternativního dodavatele energií Europe Easy Energy.
Celkově uvažuje o změně dodavatele 14 % Čechů, pro které je hlavní motivací ke zrušení smlouvy zvýšení ceny u stávajícího dodavatele.
„Zarážející byl pro nás fakt, že desetina dotázaných, která v minulosti změnila dodavatele, byla k podpisu donucena nátlakem prodejce. Další 2 % respondentů uvedli, že byli podvedeni falešným obchodníkem. Je tak stále důležitější, aby si lidé dávali velmi dobrý pozor na to, co podepisují a jakou nabídku a od koho akceptují,“ říká Zdeněk Mařík, energetický poradce Europe Easy Energy.
Nejčastější důvody ke změně
Nejčastějším spouštěčem změny dodavatele je cena – buď navýšení stávající ceny, nebo objevení levnější nabídky konkurence. Pro 14 % respondentů byl konkrétním impulsem kontakt ze strany konkurenčního dodavatele. Častým důvodem ke změně byla také nespokojenost s jednáním stávajícího dodavatele.
„Nikdy jsem se nemohla dovolat na zákaznické centrum, chodilo mi pozdě vyúčtování, zaměstnanci byli arogantní,“ uvedla například paní Markéta B.
Zdroje informací o dodavatelích
Více než třetina respondentů, kteří změnili dodavatele energií, se o novém dodavateli dozvěděla díky oslovení prodejcem.
Odkud a kam zákazníci nejčastěji přecházejí
Elektřina
• 32 % respondentů, kteří změnili dodavatele, opustilo ČEZ – z toho 11 % zamířilo k RWE
• Na druhém místě se s odlivem 15 % klientů umístil E.ON
• Za nového dodavatele elektřiny si lidé nejčastěji vybírají RWE (17 %), dále pak Bohemia Energy entity (16 %)
Plyn
• 47 % zákazníků, kteří v minulosti měnili dodavatele, odešlo od RWE – z toho 19 % k ČEZ
• Do ČEZu celkem zamířilo 23 % respondentů, 16 % si za nového dodavatele zvolilo E.ON
Společnost Bohemia Energy entity by za svého dodavatele energií nikdy nechtělo 21 % dotázaných. Důvodem je především nekorektní jednání a nedůvěryhodnost společnosti. Za nedůvěryhodného dodavatele se špatnými referencemi je označován také Centropol Energy, kam by nikdy nepřešlo 14 % respondentů. Lidé by naopak v případě změny dodavatele nejvíce uvažovali o velkých a známých firmách, jakými jsou RWE a ČEZ.