Každý někdy zažívá nepříjemnosti týkající se bydlení, někteří se setkávají s problémy také jako nájemníci. Oblast nájemních vztahů je velice důležitá a zároveň složitá. dTest proto rozšiřuje činnost bezplatné spotřebitelské poradny i na tuto problematiku.
Kdo není právník, není si obvykle jistý, umí-li sepsat či zkontrolovat nájemní či podnájemní smlouvu, žádost o provedení opravy majitelem u pronajatých prostor, žádost o slevu z nájmu či dohodu o skončení nájmu bytu nebo rovnou jeho výpověď.
„Lidé si zvykli využívat naši poradnu i v jiných oblastech, než jsou spotřebitelské problémy. Jednou z takových oblastí jsou právě nájemní vztahy a další vztahy související s bydlením,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Rozhodli jsme se proto na tuto oblast více zaměřit a poskytovat zájemcům o naše služby širší pomoc. Poradenství poskytujeme bezplatně, za volání platíte pouze cenu běžného hovorného podle vašeho tarifu.“
Problematika bydlení nezahrnuje jen nájemní vztahy. Souvisí s ní i práva v energetice, v telekomunikacích a v neposlední řadě finanční služby.
Jaké problémy mohou lidé prostřednictvím poradny například řešit? „Základním právem nájemce je nerušené užívání bytu, společných prostor a zařízení domu. Pokud si nájemce pronajal byt a následně mu bylo užívání bytu značně ztíženo z důvodu zaneseného topení během tuhých mrazů, má právo požadovat přiměřenou slevu z nájmu. Nájemce ovšem musí vadu oznámit pronajímateli a ten by ji měl bez zbytečného odkladu odstranit,“ uvádí příklad Lukáš Zelený. Pokud pronajímatel nereaguje dostatečně rychle, může nájemce provést opravu sám a požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů. Zároveň může požadovat slevu z nájemného za dobu, kdy nemohl byt řádně užívat.