Virtuální operátoři vtrhli na český mobilní trh s velkou razancí a změnili jej takřka k nepoznání. Zákazníkům začali nabízet výrazně nižší ceny za volání a obvykle připojili i bohatou nabídku možností a variant. Tím si řadu Čechů zcela podmanili. Málokdo však ví, že s sebou virtuální operátoři mohou přinášet také řadu rizik. V tomto článku představíme ty největší z nich.
Upozornění 1: Někteří z virtuálních operátorů tlakem konkurence skončí
Podobně jako v kterémkoli jiném odvětví podnikání i na mobilním trhu vládne silná konkurence. Náhlý a vesměs současný vstup desítek nových hráčů na české mobilní pole proto vede k logickému závěru. Je pouze otázkou času, kdy někteří z virtuálních operátorů tlak a soupeření neustojí a budou nuceni se z trhu stáhnout. Je však pravděpodobné, že ti nejsilnější, mezi které patří třeba Bleskmobil, Mobil.cz a Tesco Mobile, se udrží. Při rozhodování pro některého z široké nabídky virtuálních operátorů by proto měli Češi zvážit jeho konkurenceschopnost a pozici na tuzemském trhu.
Upozornění 2: Není virtuál jako virtuál
Nespornou výhodou virtuálních operátorů je fakt, že zásadním způsobem prohloubili nabídku mobilních produktů. Navíc je celá škála virtuálů spojena s velkými firmami a mobilní služby nabízejí jako určitou nadstandardní výhodu pro své zákazníky. Mnoho lidí k nim proto vzhlíží jako k těm, kteří pomohou nastavit optimální podmínky na českém telekomunikačním trhu a obrazně řečeno zkrotí velké a tradiční operátory. Tak tomu však není. „Ač to nemusí být na první pohled patrné, za některými z nových českých virtuálních operátorů stojí právě tři tradiční a největší tuzemští poskytovatelé mobilních služeb. Jejich snahou je navodit zákazníkovi pocit, že má větší možnost výběru a volby,” upozorňuje Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat, která srovnává nabídky všech mobilních operátorů fungujících na území ČR.
Upozornění 3: Méně formalit, méně jistoty
Nevýhodou virtuálních operátorů je zcela jistě výrazně menší zázemí, než je tomu například v případě tradičních poskytovatelů telekomunikačních služeb. Nejvíce to lidé pocítí ve chvílích nenadálých situací, kdy virtuální operátoři často nedovedou reagovat tak pružně, jak by zákazníci očekávali. Může se jednat kupříkladu o potíže s přenosem čísla či třeba o složitější řešení výpadků signálu. Naštěstí to v současnosti již není pravidlem pro každého z virtuálních poskytovatelů a spolu s delším fungováním na trhu se jejich komunikace a řešení komplikací zlepšuje.
Upozornění 4: Nedostatek informací
Také u virtuálních operátorů se mohou vyskytnout potíže, kvůli kterým bývají kritizování hlavně jejich větší konkurenti. „I v případě virtuálních operátorů bychom zákazníkům radili dávat si pozor na nejrůznější záludnosti ve smlouvách. Text by si měli pročíst opravdu celý a velice pečlivě. V případě nejasností by se pak neměli bát zeptat na bližší podrobnosti či další vysvětlení. Tato pečlivost totiž může zákazníky ušetřit případných zdlouhavých řešení komplikací v budoucnu,” radí Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat. „Častou komplikací je pak také to, že se nedají vždy snadno dohledat všechny potřebné informace o nabízeném produktu. Při problémech nebo nestandardním jednání je proto nejlepší obrátit se na Český telekomunikační úřad, který prověří, zda podmínky operátora splňují zákonné normy,” uzavírá Černoch.