Téměř 40 % severoamerických spotřebitelů ve věku 18-34 let by zvažovalo přechod na on-line banky a 30-40 % z nich by pro bankovní operace používalo technologické společnosti
Mladí zákazníci bank výrazně zvažují přechod na nové technologicky vyspělé bankovní subjekty, pokud tyto nabídnou kvalitní bankovní služby. Takové zjištění přináší aktuální průzkum poradenské společnosti Accenture, který byl proveden mezi téměř 4000 maloobchodními klienty bank ve Spojených státech a Kanadě.
Průzkum zjistil, že 39 % zákazníků ve věku mezi 18 – 34 lety by zvažovalo přechod k tzv. mezioborové bance (tedy například technologické společnosti poskytující bankovní služby). Stejný krok by zvažovalo 29 % zákazníků ve věku 35 – 55 let a 16 % zákazníků starších 55 let.
Z průzkumu také vyplývá, že významná část zejména mladších spotřebitelů by byla otevřena bankovním službám s velkými technologickými hráči, jako jsou Google, Amazon a Apple v případě, že takové služby nabídnou. 40 % potřebitelů ve věku 18 – 34 let uvedlo, že by si jako banku vybrali Google, 37 % Amazon a 34 % Apple. Klienti ve věku 35 – 54 let by volili následovně: shodně 23 %, Google a Amazon, pro Apple by se rozhodlo 20 %. U respondentů ve věku a nad 55 let klesly tyto preference na 5 %, 7% a 6 %.
Až 72 % spotřebitelů ve věku 18 – 34 let by „pravděpodobně“ nebo „velmi pravděpodobně“ uvažovalo mít jako banku technologickou, telekomunikační, maloobchodní či přepravní společnost, která nabídne bankovní služby. Více než polovina (55 %) spotřebitelů ve věku 35 – 54 let a 27 % lidí starších 55 let jsou téhož názoru.
„Přichází doba, kdy spotřebitelé mají nové představy o tom, jaké subjekty mohou nabízet bankovní služby,“ říká David Švejda, expert na digitální technologie, Accenture v České republice. „Situace, kdy nebankovní subjekty získávají na síle a zavedené banky se nezvládnou dostatečně rychle přizpůsobit, může zásadně ovlivnit pozici stávajících bank,“ dodává Švejda.
Podle průzkumu chtějí spotřebitelé, aby jejich banky nabízely více služeb a řešení, které jim pomohou s finančním řízením a nákupy. Konkrétně více než polovina respondentů ve věku 18 – 34 let (55 %) uvedla, že by chtěla od své banky, aby jim pomohla s takovými těžšími úkony, jako je nákup automobilu a zařízení slevy v tomto procesu. Stejný požadavek mělo 45 % klientů ve věku 35-55 let a čtvrtina (24 %) zákazníků nad 55 let.
Více než polovina mladších respondentů (konkrétně 57 % a dále 47 % v kategorii 35-55 let a 24 % starších 55 let) by uvítala větší pomoc od své banky v procesu nákupu bydlení.
Více než dvě třetiny mladších respondentů (68 %, dále 55 % z kategorie 35 až 55 let a 24 % nad 55 let) projevily zájem o analýzu svých výdajů v reálném čase od své banky, včetně bezpečného plánování dalších výdajů. Dvě třetiny (67 %, dále 58 % těch ve věku 35 až 55 let a 35 % ned 55 let) uvedly, že takové služby by vedly k jejich větší loajálnosti vůči bance.
„Bankovnictví je stále vnímáno jako čistě transakční aktivita. Lidé ale hledají a požadují také poradenství a zajištění zlepšení své finační situace,“ řekl Robert Mulhall, generální ředitel Accenture Distribution and Marketing Services. „V digitálním věku se nejúspěšnější společnosti zaměřují na řešení, jak zjednodušit každodenní život svých zákazníků, spíše než na výrobky. A banky evidentně musí přemýšlet také takto,“ dodává Mulhall.
Juan Pedro Moreno, senior managing director Accenture’s global Banking practice, řekl: „Digitální technologie rozpouštějí hranice mezi průmyslovými odvětvími. A banky jednoduše musí být „více digitální“ než jsou dnes. Budou muset překonat svou tradiční roli činitelů finančních transakcí a poskytovatelů finančních produktů. Již v blízké budoucnosti musí hrát hlubší roli v životě svých zákazníků tím, že využijí novým způsobem digitální technologie a nabídnou na základě svých informací poradenství a další služby.“