
Stále více zákazníků využívá při nákupu zboží či služeb na internetu k platbě online metody. Těm vévodí podobně jako v západní Evropě a USA platební karta, která se tak řadí mezi nejpoužívanější internetové platební metody vůbec.
Nejvíce se nárůst obliby online plateb projevuje u nakupujících ve věku do 34 let. Potvrzují to informace z aktuální Studie platebních metod, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Zatímco zákazníci ve věku 35 let a starší uvádí jako svojí oblíbenou platební metodu kartu přibližně ve 25 % odpovědí, v rozmezí 25 až 34 let je to již 40 % respondentů výzkumu. To jen potvrzuje, že mladí čeští spotřebitelé internetovým obchodům důvěřují a na rozdíl od předchozích generací se nebojí platit online a předem. Výrazný vliv na výběr platební metody má ale také vzdělání – úhradu nákupu kartou si oblíbilo 44 % vysokoškoláků oproti 27 % středoškoláků.
„V posledním období jsme zaznamenali výrazný nárůst v počtu internetových nákupů pomocí platební karty, a to jak při prodeji zboží, tak především služeb. Kartu v současné době akceptuje drtivá většina největších internetových obchodů a je také nejčastěji využívanou online platební metodou. Jak potvrzuje náš výzkum, internetové nakupování je pro mladé Čechy běžnou záležitostí a našim e-shopům důvěřují,“ komentuje Studii platebních metod výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Z pohledu obratu zaplatili Češi kartou přibližně pětinu z celkové sumy utracené na internetu. A že se chování spotřebitelů změnilo, potvrdili také obchodníci. Více než 70 % z nich označilo platbu kartou online jako metodu, která v uplynulých dvou letech zaznamenala v jejich e-shopu největší růst.
Významné posílení online platby kartou dokládají také agregovaná data nákupního rádce Heureka.cz a předních českých e-shopů. Využití této platební metody vzrostlo v tomto roce téměř o polovinu na aktuální 13% podíl. Pokles, i když letos velmi mírný, opět zaznamenala platba na dobírku. Tu aktuálně využívá 38 % internetových zákazníků. Z dat Heureky je také vidět, že ustal loňský boom plateb v místě osobního odběru a letos je, stejně jako vloni, využívá 29 % zákazníků.
„Stejně jako celý trh se na internetu vyvíjí také platební metody. V celkovém součtu nadále dominují offline metody nad těmi online. S rostoucí důvěrou zákazníků se vše ale postupně mění. Bude velmi zajímavé sledovat, jaká budoucnost čeká například na odložené platby, které u nás vstoupily na trh v průběhu posledních měsíců,“ uzavírá téma platebních metod Jan Vetyška.