
Průzkum nákupního chování agentury Insight realizovaný pro poskytovatele platebních řešení PayU ukázal, jak by Češi rádi platili na internetu. Nejoblíbenější metodou jsou pro ně bankovní převody prostřednictvím internetového bankovnictví a rychlé bankovní převody (tzv. platební tlačítka). V Česku tolik „oblíbenou“ a užívanou dobírku preferují nakupující na internetu zhruba stejně jako placení kartou.
Průzkumu realizovaného pro PayU se účastnilo 427 respondentů. Bankovní převod prostřednictvím internetového bankovnictví považuje podle průzkumu za nejoblíbenější platební metodu 60 % respondentů. Online bankovní převody (platební tlačítka) má rádo 53 % nakupujících, následuje PayPal s 50 % a až za nimi jsou v oblíbenosti dobírka a platby kartou (obojí 35 %).
„Často se uvádí, že Češi jsou národem dobírkářů. Naše data o oblibě platebních metod ukazují, že to tak vůbec být nemusí. Lidé prostřednictvím dobírky platí, protože se tak snaží snížit riziko nákupu na internetu, ale neznamená to, že ji mají v oblibě. Zatím se internetoví obchodníci o zákazníky přetahují spíše cenou a v nových možnostech jak rozvíjet své służby jsou spíše konzervativní. Kdo pochopí směr, kterým se myšlení zákazníků ubírá, získá rychle konkurenční výhodu,“ komentuje průzkum ředitel PayU ČR Gabriel Kalapoš.
Z hlediska reálného využívání platebních metod při nákupu na internetu však dobírka dle většiny průzkumů nad ostatními metodami převládá. „Nepoměr mezi preferencemi uživatelů a reálným využíváním metod je největší měrou způsoben omezenou nabídkou platebních metod v samotných e-shopech. Pokud e-shop více možností platby nenabízí, zákazníci je jednoduše nevyužijí, i kdyby chtěli. Absence preferované platební metody může být i jeden z důvodů, proč nákup ve finále nedokončí.Druhým důvodem jsou pak obavy kupujících z kvality služeb e-shopu. Dnes je jednoduché si kvalitu obchodu ověřit, například na Heuréce.