Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Sedm tipů, jak financovat podnikání

Ženy podnikatelky často řeší dilema, jak skloubit roli profesionálky, manželky a matky. I proto tvoří stále menšinu. Díky odlišnému přístupu a jinému myšlení jsou pro podnikatelskou sféru nezbytné. Často mají lepší nápady než muži. V dnešní době ovšem už nestačí mít jen dobrý nápad, chce to i reálný finanční plán a dostatek zdrojů pro rozvoj podnikání.

Sedm dobrých rad pro orientaci v oblasti podnikatelských financí:

1. Nejvýhodnější úvěr je žádný úvěr? To už dávno neplatí!
Jen málokterý podnikatel si vystačí s vlastními prostředky. Navíc investovat peníze vlastní nebo svých známých se leckdy nevyplatí. Předně se firma financovaná postupně z vlastních zdrojů rozjíždí pomaleji a dost času a úsilí zabere samotné střádání. Půjčka od přátel a příbuzných, často bez řádné smlouvy, je navíc tím nejlepším způsobem, jak o své známé přijít.

2. Koupit nebo pronajmout?
Nejrozšířenějším typem financování jsou podnikatelské úvěry. Podle České leasingové a finanční asociace (dále ČLFA) s nimi firmy financují víc než 50 % svých investic. Podle České bankovní asociace v poslední době navzdory vyšším úrokům sílí mezi podnikateli zájem o úvěry v cizích měnách. Chtějí se chránit před případnými kurzovými výkyvy koruny. Zatímco před rokem se úvěry v eurech na celkových objemech podílely necelými 18 %, letos je to už více než 20 %. Pokud na půjčku podnikatel nespěchá, je dobré si počkat. Banky v průběhu roku nabízí různé akce a slevy. ČSOB například v současné době poskytuje Rychlý úvěr na podnikání při řádném splácení v druhé půlce úplně bez úroku. Mezi často využívané možnosti se řadí také leasing, kdy zařízení do vlastnictví podnikatele přechází až po skončení splácení.

3. Není leasing jako leasing
Výhodou leasingu je, že společnost podnikateli zajistí pojištění, povinné ručení a další služby spojené s provozem vozu nebo stroje. V současné době je kromě finančního leasingu využívaný i takzvaný operativní leasing, kdy klient zařízení po skončení „splácení“ vrací zpět společnosti. Nemusí se starat o jeho údržbu, servis a následný prodej. Zatímco celkové objemy mluví ve prospěch finančního leasingu, podle počtu smluv byl na základě údajů ČLFA úspěšnější operativní leasing – firmy uzavřely celkem 13 022 smluv, oproti 8 217, kterými si sjednaly leasing finanční. Leasingové společnosti navíc mají i speciální programy přizpůsobené konkrétnímu oboru – v jejich nabídce je možné nalézt financování zemědělských strojů, lékařské techniky nebo třeba strojírenského vybavení.

4. Hledám finanční rezervu. Značka: Rychle!
Pro krátkodobé pokrytí finančního deficitu je vhodný kontokorent. Zakládá se ke stávajícímu podnikatelskému účtu, vyřizování je díky tomu rychlejší. Variantou je také kreditní karta pro podnikatele. Hodí se k zajištění běžných provozních výdajů. Díky kreditní kartě získáte u ČSOB a Ery pojištění nákupu či prodlouženou záruku na vybrané zboží k podnikání. Kartu lze vydat libovolnému počtu společníků nebo zaměstnanců, dají se tak řešit například diety v rámci služebních cest. K rychlému získání peněz slouží i faktoring pro obchodování s pohledávkami, které firmám vznikly při prodeji zboží. Zájem o faktoring meziročně vzrostl o 21 % (ČLFA).

5. Firmy podporuje i Evropská unie
Při shánění peněz na rozvoj podnikání lze také využít podporu ve formě dotací. Evropská unie každých pět let vypisuje program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Cesta k získání prostředků z EU není úplně snadná, proto se při žádání doporučuje obrátit na odborníka. Třeba ČSOB EU Centrum už pro své klienty získalo přes 17 miliard korun.

6. Peníze je třeba utrácet i zhodnocovat
Stejně jako u běžných klientů, i u podnikatelů platí, že volné prostředky by neměly ležet na běžném účtu. I pro podnikatele jsou k dispozici speciální termínované vklady a spořicí účty, stejně jako nabídka investice do fondů. Takové fondy mají často vyšší výnos a nižší poplatky než obdobné produkty pro běžné občany a některé vyplácejí dividendu podléhající nižší daňové sazbě (15 %).

7. Investujte do zaměstnanců

Zatímco v období recese firmy investice do školení svých zaměstnanců spíše redukovaly, dnes je tomu jinak. Někteří zaměstnavatelé si uvědomují, že rozvíjet a motivovat podřízené je klíčem k úspěchu firmy, a proto mají tento bod vysoko na žebříčku firemních hodnot. Dnes je navíc možné na tyto aktivity získat státní podporu. Například Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost na vzdělávání zaměstnanců vyčlenil 900 milionů korun.



Čtěte také

marketing Fio reaguje na změnu sazeb ČNB u hypotečních i splátkových úvěrů

marketing V nové kampani Cofidis představuje půjčku a konsolidaci s garancí RPSN

marketing Wüstenrot zafixuje úrokovou sazbu i na třicetileté období!

marketing Dva důležité dotazy kolem půjček a pojištění

marketing Creditas úročí vklady na spořícím účtu 1%

marketing Wüstenrot připravil ještě zajímavější nabídku bytovým družstvům a společenstvím vlastníků jednotek

marketing Fio banka tlačí dolů úroky u hypotečních úvěrů

marketing Provident naplnil podmínky pro zisk licence České národní banky