Podle Ministerstva průmyslu a obchodu představují malé a střední podniky v České republice více než jeden milion ekonomických subjektů zaměstnávajících téměř 2/3 zaměstnanců. Ne každá banka však dokáže vyslyšet jejich přání. Aby šlo mezi firmou a finanční institucí o partnerství, pokud možno na celý život, je třeba si při výběru banky položit několik základních otázek.
Sedm dobrých rad k úspěšnému výběru partnera pro podnikání:
1. Zajímá se o vás?
Ne každá banka rozumí vašemu řemeslu. Vybírejte proto takovou, která se zajímá o to, co děláte. Příkladem může být ČSOB, která prostřednictvím Indexu očekávání firem čtvrtletně monitoruje, jak se vede malým a středním podnikům. V nedávné době navíc spustila projekt „Hledá se obchod“, který vám pomůže zjistit, kde by se vašemu podnikání dařilo nejlépe. Navíc máte možnost se zapojit i do soutěže. První tři klienti ČSOB, kteří uzavřou smlouvu o akceptaci platebních karet prostřednictvím platebního terminálu ČSOB v obchodu či provozovně, která vznikne na základě podnětu vzešlého z projektu „Hledá se obchod“, vyhrají automobily Škoda Fabia Combi bezplatně zapůjčené od společnosti ČSOB Leasing na dobu 12 měsíců.
2. Ví, co potřebujete?
Iniciativa firemního bankéře a okamžitá reakce na klientovu potřebu stejně jako partnerský vztah a povědomí o bankovní historii klienta jsou podle průzkumu společnosti GfK pro firmy nejdůležitějšími aspekty práce jejich bankéře. Pokud bankéř navíc dokáže nabídnout produkt šitý přímo na míru vašim potřebám, není co řešit. Je pro vás tím pravým.
3. Máte ji po ruce?
Mezi klíčové faktory, které u firem vedou k rozhodnutí o volbě finanční instituce, patří mimo jiné dostupnost banky a bankomatů. Průzkum ČSOB potvrdil, že většina živnostníků a malých firem (přibližně 80 %) provede 10 výběrů hotovosti měsíčně a také, že osobní návštěva na pobočce je pro ně nejčastější formou komunikace s bankou. Zhruba desetina živnostníků a pětina mikrofirem banku navštíví 1x za týden a pětina 2x až 3x za měsíc. Předtím, než ústav vyberete, si proto ověřte, jestli budete mít některou z jeho poboček k dispozici v blízkosti sídla firmy nebo vašeho bydliště.
4. Máte si z čeho vybrat?
Důležité také je, abyste u své banky dostali vše pod jednou střechou. ČSOB zjistila, že portfolio živnostníků sestává zhruba z 8 až 9 produktů či služeb, u malých podniků je to v průměru o 2 až 3 produkty více. Základním trendem je přitom oddělení účtů pro osobní a firemní finance. Klíčovými produkty jsou elektronické bankovnictví, domácí platby, platební karta, vklady a výběry na přepážce a pojištění majetku. Více než třetina malých firem má také spořicí účet. Myslet je třeba i na budoucnost. Chcete si pořídit auto na leasing? Máte v plánu své zboží vyvážet? Co když budete chtít inovovat? Není to myšlenka tak vzdálená. Konkrétně technické inovace zavedlo podle ČSÚ mezi lety 2010 a 2012 více než třetina podniků (konkrétně 36 %). I možnost založení účtu v cizí měně, úvěr na inovace případně produkt pro financování firemního vozového parku by proto v portfoliu vaší banky neměly chybět. ČSOB Leasing například na osobní, užitkové, nákladní automobily a autobusy poskytl českým podnikatelům zhruba 7,4 miliard korun.
5. Dokáže vám zhodnotit peníze?
Snad každý bez výjimky se pouští do podnikání za účelem zisku. Ne každý však ví, jak s vydělanými penězi následně efektivně zacházet. Reinvestice jsou však nutné, ať podnikáte v jakémkoliv odvětví. Investovat můžete například do IT technologií nebo zabezpečení vašich dat. Stejně tak lze využít klasických investičních nástrojů, jako jsou fondy, akcie nebo dluhopisy.
6. Nabízí něco navíc?
ČSOB a Era jako první na trhu začala nabízet mobilní terminál mPOS, díky kterému vám zákazník zaplatí kartou kdekoli, třeba i doma za opravu pračky. Ten umožňuje akceptovat platební karty i tam, kde to nebylo dříve možné a kde dominovala hotovost. Pro poskytnutí tohoto terminálu stačí mít pouze chytrý mobil nebo tablet s OS Android od verze 4, datové připojení a podnikatelský účet u ČSOB či Era.
7. Umí vyřešit speciální potřeby?
Bonusem pro vás pak mohou speciální služby finančních ústavů, mezi které se řadí například pomoc se získáním dotací z evropských fondů, nebo produkty ušité na míru vašemu podnikání, jako je třeba nabídka pro exportéry či importéry, developery nebo zemědělce.