Je trendem posledních let, že stále více spotřebitelů plánovaně odkládá velké nákupy na povánoční období, čeká na výhodné sezonní výprodeje. Důvodem je možnost nakoupit kvalitní, značkového zboží a současně výrazně ušetřit. Největší outletové centrum v České republice – Fashion Arena Outlet Center v pražských Štěrboholích – zahajuje sezonní výprodeje pravidelně hned po Vánocích, 27. prosince 2010, již tradičně pod hlavičkou akce „Cenový trhák: Značkové zboží ještě výhodněji!“. Sezonní výprodeje v outletových centrech jsou mimořádnou příležitostí pro výhodné nakupování značkového zboží, protože outletové obchody mají za úkol plně vyprodat zásoby zastoupených značek, a typické výprodejové slevy 30 – 70 % se v outletovém centru poskytují z outletových cen, tzn. z cen, které jsou již o 30 % nižší, než byly ceny původní. Sezonní výprodeje ve Fashion Arena Outlet Center potrvají do neděle 13. února 2011.
Z pohledu nákupních center se předvánoční období roku 2010 lišilo od let předchozích. Nákupní horečky začaly později než obvykle, až na přelomu listopadu a prosince. Zmiňováno bylo několik důvodů: doznívající dopady hospodářské krize spojené s větším sledováním opodstatněnosti výdajů, počasí, nechuť spotřebitelů nakupovat v přeplněných kamenných obchodech a nákupních centrech, růst preference nakupování po internetu. Nicméně již několik let přetrvává a je patrná změna v chování spotřebitelů a plánované čekání na povánoční období a sezonní výprodeje. Ty nabízejí možnost nakoupit kvalitní značkové zboží s výraznou finanční úsporou.
Zimní oblečení, vybavení a obuv, jsou typickými představiteli zboží, na jejichž zlevnění spotřebitelé čekají. Důvodem je, že u těchto výrobků častěji než jindy sledují funkčnost a kvalitu, rozhodují se především racionálně. Zimní bunda musí být teplá, nepromokavá, větru odolná, obuv musí zahřát, neměla by klouzat, a musí vydržet nápor tajícího sněhu a soli. Takové kvalitní zboží pak stojí více, počítá se s použitím na několik let. A tehdy se vyplatí počkat na povánoční slevy. Zima je ještě v plném proudu a úspory, které odložením nákupu jednotlivec i rodina získá, se pohybují v řádech tisíců.
Outletové centrum Fashion Arena Outlet Center nabízí možnost úspor po celý rok – garantuje minimálně 30% slevy po celý rok na veškeré zboží nabízené v téměř stovce outletových značkových obchodů. Možná i proto se pražská Fashion Arena nepotýkala s nižší návštěvností v předvánočním období tolik jako klasická nákupní centra. „Návštěvnost outletového centra Fashion Arena se od otevření v listopadu 2007 rok od roku zvyšuje, roste báze pravidelných, věrných zákazníků,“ říká Iva Janovská, marketingová manažerka Fashion Areny, a dodává: „V předvánočním období 2010 jsme zaznamenali další významný nárůst návštěvnosti a obratu. Centrum od října nabízí již téměř 100 outletových obchodů těch nejvýznamnějších značek zastoupených na českém trhu, a tak spotřebitel může na jednom místě bez omezení vybírat. Jeho nákup je vždy výhodný, ušetří významné částky.“ V listopadu 2010 mohl spotřebitel ve Fashion Arena Outlet Center v průměru ušetřit 42 % z původních cen, což je sleva, kterou jinde nabízí až v období sezonních výprodejů a pouze na vybrané zboží.
Přestože 30% slevy na veškeré zboží outletové obchody nabízejí po celý rok, pořádá i outletové centrum Fashion Arena klasické sezonní výprodeje. Důvod vyplývá ze samé podstaty outletového obchodu – úkolem outletových obchodů je plně vyprodat skladové zásoby značek. A tak, pokud má značka outletový obchod, přesune se po skončení sezonních výprodejů zboží z klasického obchodu do outletového, tam se dále zlevňuje, až se, nejpozději v období sezonních výprodejů, prodá. Proto v obdobích sezonních výprodejů outletová centra nabízejí asi nejvýhodnější nabídky a největší výběr kvalitního značkového zboží na jednom místě. Zimní sezonní výprodeje v pražské Fashion Arena Outlet Center budou probíhat v období od pondělí 27. 12. 2010 do neděle 13. 2. 2011.
– red –