V letošním roce ohlásilo již šest cestovních kanceláří úpadek. Jejich klienti kvůli krachu nemohli odcestovat na plánované dovolené. Přestože již měli zájezd plně uhrazen a v zaměstnání si vzali volno, museli měnit své prázdninové plány. Podobné situaci však lze jednoduše předejít a v srpnu můžete odjet na dovolenou bez potíží. Poradíme vám, na co se při výběru cestovní kanceláře zaměřit a jak odvrátit problémy v případě jejího úpadku.
Rada č. 1: Vybírejte pouze ověřené cestovní kanceláře
Na českém trhu existují desítky cestovních kanceláří. Než se tedy pro některou definitivně rozhodnete, řádně si ověřte její totožnost, pročtěte informace na webových stránkách a zjistěte zkušenosti známých. Zaměřte se také na historii cestovní kanceláře. Volte raději takovou, která je na trhu již delší dobu a má tím pádem větší praxi a zkušenosti s prodejem zájezdů. „Jak dlouho již cestovní kancelář na trhu existuje, může klient zjistit z jejího výpisu z obchodního rejstříku. Zde je totiž uvedeno přesné datum jejího zápisu. Zároveň z výpisu může ověřit také předmět jejího podnikání, který je ze zákona stanovený jako provozování cestovní kanceláře. Tento výpis stejně jako doklad o pojištění proti úpadku kanceláře si má každý klient právo vyžádat,“ popsal Michal Tůma z cestovní agentury Invia.cz, která je největším on-line prodejcem zájezdů na českém trhu.
Rada č. 2: Zkontrolujte, zda je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku
Pojištění cestovní kanceláře pro případ úpadku je od roku 1999 ze zákona povinné. Ujistěte se tedy, zda cestovní kancelář, která zájezd organizuje, má pojištění sjednané. Informace o něm je zpravidla součástí cestovní smlouvy. Pokud tomu tak není, vyžádejte si tuto informaci přímo od cestovní kanceláře. Platnost pojištění si také můžete ověřit například na webových stránkách Asociace českých cestovních kanceláří a agentur nebo na stránkách dané pojišťovny, u níž má být cestovní kancelář pojištěna. Odlišujte však pojem cestovní kancelář a cestovní agentura. Agentura zájezd pouze zprostředkovává, proto nemá povinnost být pojištěná.
Rada č. 3: Volte kancelář se širokým spektrem nabídek
Cestovních kanceláří je v dnešní době široká škála. Některé nabízí zájezdy pouze v rámci České republiky, jiné se specializují například na pobyty v Egyptě. Při výběru cestovní kanceláře však dejte přednost raději takové, která poskytuje široké spektrum zájezdů do většího množství zemí. Cestovní kancelář, která se úzce specializuje pouze na malé množství destinací, je totiž mnohem více závislá na situaci na daném území. Pokud jsou tamní podmínky nepříznivé ať z politických či přírodních důvodů, negativně se to odrazí na prodeji jejích zájezdů. V takovém případě existuje mnohem vyšší riziko jejího úpadku.
Rada č. 4: Specifikujte body ve smlouvě
Při vypisování smlouvy je třeba uvést několik základních věcí. Mezi ně patří například přesné označení obou smluvních stran, tedy klienta a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, objemu zájezdu či jeho obsahu. Všechny tyto body jsou velice důležité, a proto dbejte na řádné vyplnění a jejich přesnou specifikaci. Uveďte do smlouvy veškeré detaily, které by vám v případě krachu cestovní kanceláře mohly pomoci k rychlejšímu vyřízení administrativních náležitostí. Dbejte na popis hotelového pokoje, uvedení vzdálenosti pláže od hotelu, na výčet atrakcí v rámci areálu či na služby animátorů. Zahrňte do smlouvy vše, co je pro vás klíčové a co bylo součástí nabídky.
Rada č. 5: Hledejte doplňkové služby
Konkurence cestovních kanceláří je stále větší, proto přichází s nejrůznějšími doplňkovými službami. Některé zasílají klientům složky s informacemi, radami a osobními tipy na zpestření pobytu a jiné nabízí například doručení letenek až domů celých 7 dní před odletem. Mnoho cestovních kanceláří a agentur však reaguje na aktuální situaci v oblasti cestovního ruchu. Stále častěji se tak na trhu objevují nové a originální možnosti, jak ochránit klienty před krachem cestovní kanceláře. „Od června letošního roku poskytujeme všem klientům bezplatnou pojistku, která jim nabídne rychlé a bezpečné řešení v případě úpadku cestovní kanceláře. Klienti si budou díky ní moci ihned zakoupit nový pobyt a odjet na dovolenou ještě v plánovaném termínu. Navíc ve spolupráci s AXA Assistance za zákazníky převezmeme zdlouhavou agendu vymáhání nákladů za zrušený zájezd,“ uvedl Michal Tůma z cestovní agentury Invia.cz s tím, že v rámci pojištění Faktor 100 nabídli náhradní zájezd všem poškozeným klientům.