Češi se cítí jako kutilové, což platí takřka rovným dílem pro obě pohlaví. Kutilství je vlastně celonárodní hobby, a to bez ohledu na socioekonomické kategorie, jak ukazuje průzkum Raiffeisen stavební spořitelny.
Obyvatelé rodinných domů nad 55 let, to jsou typičtí kutilové
Agentura NMS Market Research oslovila v rámci průzkumu Raiffeisen stavební spořitelny tisíc lidí, ústředním tématem dotazníku bylo, zda se respondenti považují za kutily. 24 procent mužů a 13 procent žen odpovídá, že rozhodně ano, kolonku „spíše ano“ zaškrtli dva z pěti dotázaných. Negativní odpověď následovala u 33 procent mužů a 45 procent žen. Poměr kutilů kolem šedesátiprocentní hranice se objevuje v různých věkových nebo příjmových skupinách.
Klasickým kutilem je člověk žijící v rodinném domě nad 55 roků věku. Mladší ročníky se do podobných podniků pouští spíše méně, totéž platí pro obyvatele panelových domů. Vícekrát týdně kutí na šestnáct procent respondentů, několikrát měsíčně pak hned celé dvě pětiny dotázaných. Kutilství proto přetrvalo i do jednadvacátého století, tři z pěti oslovených už potkalo při kutění i nějaké zranění. A kde se hledá inspirace pro kutění? Na prvním místě je internet, mluvit se samozřejmě dá i o příkladu přátel. Různé tipy pak samozřejmě přináší i televizní pořady nebo časopisy na toto téma.