Průzkum cen letenek, jehož výsledky nedávno zveřejnil server Aletenky.cz, dokazuje, že ne všechny informace, které o cenách letů máme, můžeme považovat za relevantní. Průzkum (viz. grafy níže) se podrobně zaměřil na vývoj cen letenek do tří oblíbených evropských destinací – Milána, Londýna a Paříže – čtyř významných nízkonákladových aerolinek a názorně dokázal, že pravidlo, čím dříve letenku koupím, tím méně zaplatím, v mnoha případech neplatí. Dopravce Wizzair na trase Praha-Londýn snížil cenu během šesti týdnů před odletem dokonce šestkrát.
Co je důvodem cenových výkyvů u low-costů?
Propad a růst cen letenek u nízkonákladových společností je typickou ukázkou poptávkového modelu. Dopravci průběžně sledují, jakou rychlostí jsou místa v letadle poptávána a jestli je obsazenost „nad“ nebo „pod“ cílovým počtem pasažérů. Pokud začne kapacita míst vlivem zvýšené poptávky klesat, může dopravce cenu letenky zvýšit. V případě, že je obsazenost „pod“ cílovou kapacitou, dopravce cenu naopak sníží. Toto chování je typické pro nízkonákladové dopravce, protože kromě prodeje letenek je jejich obchodní model založen na prodeji dodatečných služeb, např. ubytování, občerstvení či pronájmu aut. Méně pasažérů tedy v důsledku znamená méně příležitostí např. k prodeji upomínkových předmětů na palubě.
Cenové soupeření „nízkonákladovek“
„Z grafů je patrné, že Wizzair patří do kategorie levnějších low-costů. Ve srovnání s EasyJet drží Wizzair cenu podstatně níže, což je pro něj typické – má pozici ultra-low costu, tedy ‘aerolinky pro chudé’. Naproti tomu EasyJet se snaží budovat značku ‘prémiovější’ nízkonákladové aerolinky, což se mu zvláště v posledních letech daří,“ komentuje cenovou politiku aerolinek Oliver Dlouhý z vyhledávače levných letenek Aletenky.cz. „Na trase Praha – Londýn je zajímavé pozorovat cenové soupeření těchto dvou dopravců. Takřka zrcadlově od sebe kopírují ceny, EasyJet opět s ‘prémiovou’ přirážkou.“
Cena na trase Praha – Milán je obecně velmi nízká oproti jiným destinacím, protože Milán je oběma aerolinkami (EasyJet a Wizzair) hojně využíván jako přestupní hub do mnoha různých destinací po celé Evropě, v případě EasyJetu i do Maroka. Aerolinky vydělávají na dalších navazujících letech, které jsou většinou dražší. Toto je výhodné jednak pro cestovatele, který chce letět pouze do Milána, ale těžit z toho mohou i ti, kteří zkombinují levné lety obou dopravců.
„Ryanair potvrzuje v našem sledování pozici nejlevnější aerolinky, je však nutné brát v potaz, že létá z brněnských Tuřan (pozn. Ryanair od 30. března létá i z Prahy). Poplatky za odbavení letadla jsou na menších letištích obecně nižší a irský dopravce toho nezřídka využívá,“ doplňuje Dlouhý.
„SmartWings je nízkonákladová značka jinak charterového dopravce TravelService. To, že je nízkonákladové létání pro TravelService spíše okrajovou záležitostí, dokazuje i práce s cenou, která rozhodně není tak ‘sofistikovaná’ jako v případě EasyJetu. Většinu z kapacity svých letadel prodává cestovním kancelářím a přímý prodej cestujícím prostřednictvím SmartWings český dopravce jednoduše tolik neřeší,“ komentuje vývoj cen na trase Praha – Paříž Dlouhý.