Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Za dárky za vysvědčení utratíme průměrně 500 Kč

Konec školního roku už klepe na dveře. Děti i jejich učitelé se mohou těšit na dva měsíce prázdnin a mnozí z nich i na odměnu za celoroční studijní úsilí. Průzkum společnosti Tesco ukázal, že cenová hodnota takového dárku se pohybuje nejčastěji od dvou set do pěti set korun. Učitelé se nejvíce těší z květin, na děti čeká většinou hračka a návštěva restaurace či cukrárny.

Podle průzkumu Tesco dává 90 % dětí svému učiteli nebo učitelce na konci školního roku nějakou pozornost. Paní učitelky dostávají nejčastěji květinu, muži učitelé spíše sladkosti. Vlastnoručně vyrobený dárek bývá spíše výjimkou. Deset procent dotázaných uvedlo, že dárky nedává vůbec, protože se skládají hromadně v rámci třídního kolektivu, popřípadě to vůbec není na škole zvykem. Jako důvod k neobdarování se objevilo i to, že žák nemá učitele v oblibě.

Mezi drobné dárky patří většinou nějaké přáníčko, dekorace, případně drobnost k jídlu a pití – marmeláda či káva. Mezi květinami vedou růže a gerbery, ale většina dětí nemá žádný vyhraněný druh, který by pro své učitele tradičně volila. „V posledních dnech školního roku výrazně roste zájem o řezané květiny a tzv. mixované buquety, a to až o stovky procent oproti běžným dnům,“ říká Stanislava Mele, která má ve společnosti Tesco na starosti nákup sortimentu květin, a dodává: „Letos máme v nabídce speciální kytice pro paní učitelky nebo kytici Trendy mix s obalem a dekorací s motivem různých druhů zvířat.“ Dárky a květiny vybírají nejčastěji s dětmi jejich maminky, desetina dětí pak vybírá dárek sama, častěji jsou to pak středoškoláci. Přes devadesát procent dárků se vejde do částky 200 korun.

Průzkum také ukázal, že čím starší děti jsou nebo čím vyšší školní stupeň navštěvují, tím méně dávají učitelům na konci roku dárky. Zatímco na základní škole dávají malou pozornost téměř všechny děti, na střední škole už pak třetina žáků žádnou pozornost kantorům nedává.

Dárky za vysvědčení dostává 80 % dětí. Nejčastěji rodiče za takový dárek zaplatí 200 – 500 korun. Necelá třetina pak neutratí více než 200 korun. Pokud děti dárky nedostávají, je to buď z toho důvodu, že podle rodičů nemají dostatečné školní výsledky a odměnu si tedy nezaslouží. V některých případech rodiče nepovažují dárky za vhodné, myslí si, že motivace k učení by měla být spíš vnitřní než vnější.

„Vysvědčení je událostí, která má vyvolávat oslavu, dárek a poděkování dětem za náročnou a pro mnohé i tvrdou celoroční práci. To vše si zaslouží všechny děti bez ohledu na výsledek, neboť všechny dělají, na co jim nadání k učení stačí,“ uvádí dětský psycholog Petr Klíma a dodává: „Trest za vysvědčení je nesmysl, neboť trestáme obvykle nevinného. Trest prospěch současný ani budoucí obvykle nezlepší. Spolehlivě ale zkazí poslední den školy, rodinnou atmosféru či první dny prázdnin.“ Zpříjemnit poslední den školního roku všem dětem bez ohledu na jejich vysvědčení chce i Tesco. Pokud děti v poslední den školního roku přinesou ukázat své vysvědčení do prodejny Tesco (platí pouze pro obchody s vlastní pekárnou), mohou si koupit oblíbený velký tvarohový nebo makový koláč za poloviční cenu.

Nejčastější odměnou za vysvědčení je podle průzkumu návštěva restaurace nebo cukrárny, často ještě kombinovaná s jiným dárkem. Mezi hračkami vede jasně lego, následují drobnější hračky jako autíčka, plyšové hračky nebo panenky. Pokud rodiče volí jako dárek elektroniku, pořizují nejčastěji tablety, mobilní telefony či počítače, případně různé komponenty a doplňky pro PC a telefony.

Místo dárku pak dostává jedna čtvrtina dětí za vysvědčení peníze. Podobně jako tomu bylo s obdarováváním učitelů, je tomu i s obdarováváním dětí. Zatímco na základní škole je za vysvědčení odměňováno osmdesát pět procent dětí, více než třetina středoškoláků už žádný dárek na konci školního roku nedostává.



Čtěte také

marketing Investice 2024? ..Možnosti a aktuální trendy

marketing S hypotékou je možná dobré si pospíšit ..

marketing Fio reaguje na změnu sazeb ČNB u hypotečních i splátkových úvěrů

marketing Dražší hypotéky uzavřené v posledních letech bude nyní možné velmi výhodně refinancovat. Zájemci ale mají čas jen do září

marketing Topná sezóna je tady. Analytici Kalkulátor.cz spočítali, kolik bude letos domácnosti stát

marketing Analýza: Co je výhodnější? Nemovitost si koupit, nebo pronajmout?

marketing Manželství a příjem z nájmu

marketing Kolik si lze přivydělat na úřadu práce?