Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Čechům nejde jenom o cenu. Elektřinu a plyn vybírají stále pečlivěji

Cena už není jediným argumentem při volbě nového dodavatele energií. Z údajů specializovaného serveru Cenyenergie.cz, který analyzoval více než 2 miliony srovnání cen elektřiny a plynu, vyplývá, že lidé berou stále častěji v potaz také další parametry jako zákaznický servis, délku smluvního závazku nebo uživatelské recenze.

Od liberalizace trhu s energií proběhly skoro 3 miliony změn dodavatele elektřiny nebo plynu, pokud počítáme i opakované přechody téhož zákazníka. Tato čísla však nejsou úplná, pokud je nezasadíme do správného kontextu. Liberalizace trhu s elektřinou byla dokončena v roce 2006 a odběrných míst je 5,7 milionu, uvolnění obchodu s plynem bylo dokončeno v roce 2007 a odběrných míst je 2,9 milionu. „Počet změn dodavatele dosáhl vloni vrcholu a letos zpomaluje, přestože firmy stále aktivně oslovují domácnosti a na trhu přibývají noví dodavatelé,“ vysvětluje Petr Woff, analytik.

Přestože může být ohromující, že již proběhlo 1,7 milionu změn dodavatele elektřiny a 1,1 milionu změn dodavatele plynu, většina populace stále zůstává věrná dominantním prodejcům. Mění se však kritéria, podle nichž vybíráme nového dodavatele. Specializovaný portál CenyEnergie.cz analyzoval chování svých uživatelů a bezmála 2 miliony srovnání cen elektřiny a plynu, které proběhly na jeho webu za poslední 3 roky. Z výsledků jasně vyplývá, že zákazníkům již nejde pouze o nízkou cenu. Více než desetina návštěvníků vyhledává uživatelské recenze dalších klientů s vybraným dodavatelem.

Zatímco v roce 2010 byla preference jednoznačně ve prospěch co nejvyšší úspory, domácnosti nyní více vnímají také necenové aspekty. „Lidem většinou nestačí prosté porovnání cen. Chtějí znát smluvní podmínky, kvalitu zákaznického servisu, cizí zkušenosti, zajímá je velikost dodavatele. Pokud se rozhodnou pro změnu tarifu, neradi sami vyřizují formality a běžně využívají služeb zprostředkovatele,“ vysvětluje šéfredaktor Jan Morkes.

Data také ukazují, že zájem o srovnání cen elektřiny a plynu na internetu neustále roste. „Lidé jsou si vědomi bezpečnosti tohoto řešení oproti jiným prodejním kanálům. Srovnání na internetu většinou poskytuje jasné informace, které je možné si ověřit. Dobrý srovnávač zákazníkům nelže a poskytuje kompletní servis včetně bezplatných telefonických konzultací,“ uvádí Kamil Gric, ředitel internetového vydavatelství xBizon. „Nová verze www.cenyenergie.cz z října tohoto roku například obsahuje mnohem více údajů pro srovnání, než jak tomu bylo v minulosti. Máte zde tarify s garancí ceny a bez ní, hodnocení dodavatele podle jasně stanovených parametrů, délku smluvního závazku, zelené tarify s energií z obnovitelných zdrojů. A samozřejmě také cenu tarifů v porovnání s ostatními,“ dodává Gric.



Čtěte také

marketing Sleva na paliva u OMV až do konce února: Členové věrnostního klubu mají každý litr paliva levnější až o 3 Kč

marketing Léto nemusí být drahé

marketing Při založení U konta od UniCredit Bank je možné získat bonus, tisícikoruna na nákup v Albertu

marketing Nový produkt společnosti E.ON Komplet plyn přináší výhodnější ceníky, ale také pravidelnou revizi plynového kotle

marketing Zákazníci E.ON mohou ušetřit až 19 % z ceny elektřiny i plynu

marketing Jak na Vánoce poradí Albert

marketing Aktuální ceny na trzích říkají „topte uhlím či zemním plynem“ vyplatí se to ale z dlouhodobého hlediska?

marketing SAZKAmobil uvádí zvýhodněnou Letní SIM kartu za 75 Kč