Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

ČSOB zmapovala finanční gramotnost v ČR

Celkem 61 % osob se solidně orientuje v oblasti financí a ekonomiky, přičemž nejlepší znalosti respondenti prokázali v oblasti makroekonomiky a pojištění. Více než pětina Čechů je vysoce finančně gramotná. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu na téma „Finanční gramotnost“, který společně s výzkumnou agenturou STEM/MARK realizovala ČSOB.Z unikátního průzkumu, který se zaměřil na 6 hlavních oblastí (účty, platební styk, úvěrové produkty, spořicí a investiční produkty, pojišťovací produkty a makroekonomika) dále vyplynulo, že 31 % osob má alespoň základní znalost finanční oblasti a pouze pro 8 % dotazovaných je svět financí zcela neznámý. Průzkum probíhal od července do září 2010.

„Překvapilo nás, že nejmenší znalost prokázali respondenti v oblasti spořicích a investičních produktů, což může být u některých dáno menší informovaností či zkušeností v této oblasti. Naopak jsme rádi, že v oblasti úvěrů si lidé vedli poměrně uspokojivě. Nejlepšího výsledku dosáhli respondenti překvapivě v oblasti pojištění a makroekonomiky,“ komentuje výsledky výzkumu Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB.

V návaznosti na průzkum byla provedena také behaviorální segmentace české společnosti. Z ní mimo jiné vyplynulo, že podíl tzv. zranitelných (starší člověk s nízkým příjmem a nízkými finančními znalostmi) činí okolo 23 % a podíl tzv. lehkovážných (mladý člověk s vysokým příjmem, vyučen, který nemá přehled o bankovních produktech ani o svých financích) je 13 %. Právě to jsou skupiny, které mohou být ohroženy ekonomickými výkyvy nebo se stát obětí podvodných či neeticky operujících úvěrových firem.

„Pro realizaci výzkumu jsme použili svou unikátní a patentovanou metodologii pro výzkumy gramotnosti populace, která byla použita například pro výzkum informační gramotnosti před několika lety,“ uvedl Jan Tuček, ředitel výzkumné agentury STEM/MARK.

Výzkum také odhalil, jaký postoj mají Češi ke svým rodinným financím, jaké je jejich chování, zvyky a jednání. Téměř 80 % si odkládá část svého příjmu stranou pro případ potřeby, přičemž jedna třetina osob to dělá pravidelně. Polovina domácností by bez hlavního příjmu finančně nevydržela déle než 3 měsíce. Téměř třetina dotázaných neví, jak by se zachovala v případě finanční tísně. „Tyto výsledky jsou velice důležité pro naše aktivity v oblasti společenské zodpovědnosti. Navíc nás utvrdily v tom, že naše dosavadní angažovanost v této oblasti je významná a je potřeba ji i nadále rozvíjet. V letošním roce jsme například zřídili nový Nadační program vzdělání, který rozdělil více než jeden milion korun mezi 10 vítězných projektů, které se zabývají zejména zvyšováním finanční gramotnosti u dětí a dospělých v České republice,“ doplňuje Ondřej Škorpil z ČSOB.

Hlavním cílem aktivit v ČSOB na poli společenské odpovědnosti je zvýšení kvality života komunity a zajištění její udržitelné budoucnosti. Pilíři strategie banky v péči o komunitu je několik klíčových programů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a finanční gramotnost, podporu regionů a firemní dobrovolnictví. Poštovní spořitelna navíc vyvinula Koeficient rozumného zadlužení, který slouží jako preventivní nástroj ochrany před nebezpečným zadlužením.

-red-



Čtěte také

marketing Investice 2024? ..Možnosti a aktuální trendy

marketing Spoření na penzi v novém kabátě

marketing VÚB, jedna z největších bank na Slovensku, přichází do Česka se spořením bez limitů. Nabídne aktuálně jeden z nejvyšších úroků na trhu 6,15 % p.a. a úročení vkladů na denní bázi

marketing Hello bank! má nejlepší spořicí účet roku 2O2O

marketing ČSOB a Poštovní spořitelna zvýhodňují termínované vklady, úroky činí až 1,4 %

marketing Chytřejší spoření od ING je zpět, vrací se i dvouprocentní roční sazba

marketing ČSOB přinese atraktivnější úroky na spořicích účtech

marketing Spořicí účet Creditas bude mít nově úročení dvě procenta ročně