Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Dobrá banka musí inovovat, v opačném případě dává prostor nebankovním společnostem

Dobrá banka se neobejde bez přiměřených inovací. Vyplývá to z poznatků globální iniciativy The Good Bank, jejíž ideje nacházejí odezvu také v Česku. Kromě inovací patří k základním pilířům finančních ústavů budoucnosti důvěryhodnost a efektivita. Všechny tři pilíře jsou vzájemně propojené. Aktuálním projevem inovačních tendencí v českém bankovnictví jsou například mobilní služby, které podle odborníků čeká další rozvoj a které v mnohém nahrazují internetové bankovnictví.

Koncept pro zlepšení globálního finančnictví The Good Bank (Dobrá banka) vznikl pět let po vypuknutí světové finanční krize jako prostor k diskuzi o modelu bankovnictví, jež najde rozumnou rovnováhu mezi tvorbou zisku, službou klientovi a celospolečenskými zájmy. Cílem je dlouhodobě udržitelná, důvěryhodná a efektivní banka. Globální iniciativu zastřešila britská mediální skupina The Economist a podporuje ji společnost Mazars, která působí i na českém trhu a specializuje se na poskytování poradenských, auditorských, účetních a daňových služeb.

„Inovace jsou nezbytné pro dlouhodobou udržitelnost bank. Banky bez inovací mohou fungovat v krátkém časovém úseku, ovšem v dlouhodobém horizontu to možné není. Například proto, že pokud nebudou inovovat banky, zaujmou uvolněný prostor v odvětví nové firmy z nebankovního sektoru, které zákazníkům nabídnou služby, které banky nenabízejí,“ řekl Milan Prokopius, řídící partner společnosti Mazars. „Dobrá banka nesmí zaspat dobu, musí inovovat, nicméně vždy tak, aby zároveň nezastrašila konzervativnější uživatele,“ doplnil Prokopius.

Projekt Dobrá banka je výsledkem šestiměsíčního snažení desítek expertů z celého světa. Z výsledků živých debat, online diskuzí a specializovaných výzkumů vyplynulo, že inovace posilují efektivitu. Zlepšují totiž chod bank, zvyšují konkurenceschopnost a redukují míru rizika. Zároveň posilují také důvěryhodnost, pokud jsou ovšem vedeny transparentně a reagují na skutečné potřeby zákazníků. Banky musejí k investicím do inovací přistupovat s ekonomickou rozvahou a s ohledem na klienty.

Řada českých peněžních ústavů se snaží proměnit inovace ve svou konkurenční výhodu. „Jako první banka na trhu jsme začali odměňovat klienty za řádné splácení půjček, o což se nyní začínají snažit i další banky. Také jsme letos začali klientům úročit běžný účet stejně vysokým úrokem, jakým úročíme spořicí účet,“ uvedl například Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank, která je součástí skupiny PPF.

Na druhou stranu, odborníci se liší v názoru, co lze vlastně považovat za inovaci. „Vrátil jsem se na český trh po deseti letech v zahraničí a musím říct, že za tu dobu se v produktech odehrálo změn jen jako šafránu. Žádná velká sláva. Na trhu se vykřikuje, že je inovace bezkontaktní platební karta. Mně to přijde lehce úsměvné. Je to krok správným směrem, ale jako převratnou novinku, která posouvá celý bankovní průmysl dopředu, to nevidím,“ řekl Jiří Antoš, člen představenstva Sberbank CZ, která získala ocenění Klientsky nejpřívětivější banka 2013.



Čtěte také

marketing Investice 2024? ..Možnosti a aktuální trendy

marketing S hypotékou je možná dobré si pospíšit ..

marketing Fio reaguje na změnu sazeb ČNB u hypotečních i splátkových úvěrů

marketing CREDITAS od dubna nabízí půlroční termínovaný vklad se sazbou 3,6 % p. a.

marketing Klienti ČSOB od nynějška smí prohlížet ve Smartbankingu i účet v jiné české bance

marketing Fio banka se chystá na poplatky – někdy je přímo ruší, jindy zlevňuje

marketing Raiffeisenbank nabízí účet s úrokem 3%

marketing Revolut obdržel evropskou bankovní licenci, má ambice stát se výhradní aplikací v ohledu spravování osobních financí