Podle aktuálního průzkumu České bankovní asociace (ČBA) mají čeští klienti z hlediska bezpečného využívání bankovních služeb velké rezervy. I přes doporučení odborníků např. svá hesla vůbec nemění či mění pouze výjimečně 60 % z nich. Další významné riziko představují chytré telefony.
Internetové bankovnictví využívá podle průzkumu v současnosti 84 % bankovních klientů. Přesto Čechům chybí často i základní bezpečnostní návyky. „Zabezpečení bankovních systémů odpovídá mezinárodním standardům a díky tomu jsou rizika na straně bank minimální. Rezervy jsou naopak v otázce bezpečného chování na straně klientů,“ říká Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace. „Útočníci se snaží získávat zajímavá data uživatelů – hesla, osobní informace či citlivé údaje, pro jejich následné využití při útocích na konkrétní služby včetně internetového bankovnictví. Hlavním cílem útoků jsou osobní počítače a chytré telefony uživatelů – proto je potřeba, aby péči o ně uživatelé nezanedbávali. Tento základní krok v oblasti bezpečnosti banka za uživatele nevyřeší,“ doplňuje Andrea Kropáčová, členka bezpečnostního týmu CSIRT.CZ sdružení CZ.NIC.
Zabezpečení smartphonů není radno podceňovat. Základním prostředkem zabezpečení je především gramotnost ve vztahu k vlastním technických zařízením. Třetina uživatelů ale v průzkumu České bankovní asociace přiznala, že se stále neorientuje v softwarovém zabezpečení vlastního počítače. V případě chytrých mobilních telefonů, které jsou pro mobilní bankovnictví využívány stále častěji, je situace ještě horší – jejich ochraně nerozumí více než polovina uživatelů. „Mobilní bankovnictví dnes využívá asi čtvrtina bankovních klientů. Otázka zabezpečení mobilu je zásadní také při užívání internetového bankovnictví při tzv. dvoufaktorové autentizaci, kdy klient při platbě zadává unikátní kód odeslaný na své mobilní zařízení,“ vysvětluje Jan Matoušek. Opatrní jsou klienti v přístupu do internetového bankovnictví. Přibližně 75 % respondentů využívá převážně svůj vlastní počítač – jen minimum je ochotno využít i cizí zařízení.
Desatero bezpečnosti České bankovní asociace
1.Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače
2.Obdobně jako počítač chraňte i svůj chytrý telefon
3.Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných a ověřených zdrojů
4.Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte
5.Pečlivě si chraňte svůj PIN kód
6.Pravidelně si měňte svá hesla a vyhněte se užívání stejných hesel pro různé služby
7.Neotvírejte e-maily a přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů
8.Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných online prodejců
9.Věnujete dostatek pozornosti upozorněním vašeho počítače a na webu banky
10.Pokud si nejste jistí a máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku
Česká bankovní asociace vznikla v roce 1990 a je dobrovolným sdružením právnických osob podnikajících v oblasti peněžnictví. V současné době sdružuje 37 členů. Rolí asociace je především zastupovat a prosazovat společné zájmy členů, prezentovat roli a zájmy bankovnictví vůči veřejnosti, podílet se na standardizaci postupů v bankovnictví a na vytváření odborných zvyklostí, podporovat harmonizaci bankovní legislativy s legislativou Evropské unie a vyvíjet aktivitu v informativní a školící oblasti. ČBA je členem Evropské bankovní federace a Euriboru.