
Podle nejnovějšího průzkumu agentury IPSOS by malí a velcí podnikatelé ochotně investovali do rozvoje firmy, v tomto duchu se vyjádřilo více než devadesát procent respondentů. Navýšit zisk, zlepšit konkurenceschopnost na trhu, to jsou jejich hlavní cíle.
Problémem je ale vysoká míra byrokracie a menší počet kvalifikovaných pracovních sil.
Investice se podle průzkumu nakonec vyplácí
Malé firmy a živnostníci investují nejčastěji méně než milion, finanční prostředky využijí nejčastěji na modernizaci (77 %) nebo nákup nového zařízení pro firmu (64 %). Cíl je jasný, větší zisk a schopnost vyrovnat se a předčít konkurenci. To ale samozřejmě samo o sobě nestačí, podnikatelé musí investovat i proto, aby zajistili vyšší spokojenost klientů se službami či výrobky, důležité jsou i odpovídající platové podmínky pro zaměstnance. Kvalitní a kvalifikované pracovní síly je dnes už obtížné získat, jako velký problém dneška to vidí každý třetí majitel malé či střední firmy. Nadpoloviční většina pak považuje za problém přílišnou státní byrokracii, třetině manažerů jednoduše chybí čas.
Investice se nicméně vyplatí, přes devadesát procent šéfů firem jasně uvedlo, že se vložené peníze zhodnotí v očekávaném rozsahu a přinesou své ovoce. Manažeři nad padesát let věku mají obvykle lepší úspěšnost, podaří se jim prakticky každá investice. Částky, které firmy investují do svého rozvoje, se také meziročně zvyšují v 55 procentech případů, jen sedm procent firem investovalo v posledních třech letech stále méně. Investice do rozvoje firmy jsou časté i kvůli tomu, že se firma stane jednou majetkem dětí, které budou pokračovat v rodinné tradici. Průzkum agentury IPSOS pro Sberbank CZ proběhl během srpna letošního roku formou telefonického dotazování. Předmětem průzkumu byly firmy a podnikatelé s obratem mezi 0,5 a 25 miliony ročně.