V březnu tohoto roku realizovala společnost MasterCard výzkumné šetření MasterIndex, jehož výsledky ukazují, že v posledních dvou letech byla v zahraničí polovina Čechů. Letos se do ciziny chystá už jen 35 % z nich. Platební kartu si s sebou do zahraničí vozí 80 % dotázaných. Za největší výhodu užití platební karty v zahraničí považují lidé fakt, že platba kartou je akceptována na mnoha místech.
V březnu letošního roku si společnost MasterCard nechala od nezávislé výzkumné firmy GfK realizovat spotřebitelský průzkum s názvem MasterIndex. Výsledky průzkumu ukázaly, že se vycestovat do zahraničí letos chystá pouze 35 % Čechů, zatímco v předchozích dvou letech se tento údaj pohyboval kolem 50 %. Na cestu do zahraničí si 80 % Čechů bere i platební kartu a platí s ní v průměru něco přes 20 % svých výdajů. 60 % dotázaných s ní ovšem nehradí více než desetinu výdajů a třetina ji nepoužije.
Využívání karet v zahraničí
Častěji se při cestě do zahraničí spoléhají na platební kartu muži než ženy. Ženy naopak dávají přednost výměně cizí měny ještě před odjezdem z České republiky. „Téměř 84 % Čechů si vymění finanční hotovost ještě před zahraniční cestou. Platební kartu si však se sebou bere 84 % mužů a 76 % žen. Zajímavé zjištění pro nás bylo, že nejčastěji si do zahraničí berou platební kartu lidé ve věku 40 – 49 let,“ prozrazuje Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.
V rámci průzkumu MasterIndex společnost MasterCard zkoumala také důvody a motivy, které vedou držitele karty k placení kartou v zahraničí. „Nejčastěji respondenti uváděli jako výhodu širokou akceptační síť, což odpovědělo 86 % dotázaných. Dále se objevovala mezi výhodami s 51 % odpověď, že je karta chráněna proti zneužití, a 50 % respondentů uvedlo jako přednost výhodný směnný kurz při platbě kartou v zahraničí,“ říká Pavel Javorský.
O projektu MasterIndex
Společnost MasterCard provádí spotřebitelský průzkum MasterIndex v různých zemích Evropy pravidelně. V roce 2010 ho společnost poprvé představila i v České republice. Výzkum byl realizován jako Usage & Attitude studie klientů bank v České republice. Data byla získávána prostřednictvím CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) a také v on-line panelu společnosti GfK s použitím strukturovaného dotazníku. Cílová skupina byla definována jako reprezentativní česká populace ve věku 18-69 využívající služeb bank. Reprezentativnost byla sledována dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště.
Dotazování proběhlo ve všech regionech České republiky od 6. do 12. března 2010 a celkem bylo provedeno 967 kompletních rozhovorů.
-red-