Z posledního výzkumu společnosti GfK Czech plyne, že chování české populace směrem k investování a možnostem zhodnocení peněz zůstává nadále spíše v pasivní rovině. Pro více než 40 procent populace není toto téma zajímavé a relevantní.
Aktivnímu hledání a využívání investičních možností se věnuje zhruba čtvrtina lidí, což vedle dobré informovanosti odráží samozřejmě i dostatek volných finančních prostředků. Jsou to převážně muži ve středním a vyšším věku, s vysokoškolským vzděláním, podnikající či působící na manažerských místech. Právě spojení investic s dostatkem peněz je často uváděnou příčinnou pro nezájem a odmítání investování. Nicméně pro 20 procent lidí je investování významnou otázkou do budoucna, což otevírá další prostor poskytovatelům investičních produktů na českém trhu.
Úroveň povědomí o klasických formách investování, kam patří investice do akcií, podílových fondů a dluhopisů, komodit, cenných kovů či nemovitostí, dosahuje v české populaci nepříliš vysoké míry (35 procent v průměru). Investic do akcií a dluhopisů využívá v současnosti necelých 10 procent lidí, což je podobná úroveň jako investice do podílových fondů a do pozemků i nemovitostí. Investic do komodit a cenných kovů využívá jen omezené množství lidí (1 – 2 procenta). Do budoucna pak uvažuje o investicích do akcií a dluhopisů 19 procent lidí, do komodit 5 procent, do podílových fondů 11 procent, a zhodnocení peněz nákupem pozemků a nemovitostí zvažuje dokonce 24 procent lidí.
Z hlediska nejpoužívanějších produktů pro další zhodnocení peněz, s důrazem na spoření oproti klasickému investování, vede na českém trhu stále stavební spoření s penetrací přesahující 35 procent. Z novějších produktů se čím dál více prosazuje penzijní připojištění, kde míra penetrace ve společnosti již přesáhla 30 procentní hranici. Oblíbený spořicí účet je již standardní výbavou velké části bank a jeho penetrace dosahuje v současné době 15 procent.
O výzkumu
Výzkum byl proveden metodou CAWI, v září 2012, na reprezentativním vzorku 300 respondentů ve věku 15 – 65 let.