Asociace občanských poraden hodnotí současnou situaci v oblasti dluhové problematiky. Poslední statistiky jednoznačně potvrzují nepříznivý trend prohlubování problémů s dluhy občanů ČR . Nejnovější čísla, získaná v rámci projektu „Dluhové poradenství“ podpořeného ČSOB a Era Poštovní spořitelnou, ukazují nárůst poptávky po službách občanských poraden v souvislosti s dluhovou problematikou.
Ze statistik vyplývá, že za první čtvrtletí roku 2011(6351dotazů) ve srovnání se stejným obdobím roku 2010(4302dotazů) došlo opět k nárůstu dotazů občanů v občanských poradnách. Vyjádřeno percentuálně došlo k navýšení o 48%. Za celý rok 2009 jsme evidovali celkem 10 952 dotazů, zatímco v roce 2010 to bylo již 17872 dotazů. To představuje nárůst o 63%. Celkově lze tedy konstatovat, že v roce 2011 se trend v počtu dotazů veřejnosti v dluhové oblasti přeci jenom mírně snížil, ale lze se domnívat, že je to spíš omezenou kapacitou občanských poraden, než že by došlo k zastavení neustále se prohlubujících problémů s dluhy.
Asociace občanských poraden vypracovala analýzu nejčastějších příčin předlužení na základě statistických a kazuistických podkladů občanských poraden z celé České republiky. Některé tyto příčiny jsou způsobené nedostatečnými opatřeními v legislativě. Především se jedná o nedůslednou regulaci související s poskytováním spotřebitelských půjček a o řadu úředních postupů, které zhoršují pozici již zadluženého člověka. Jiné příčiny souvisí spíše s nízkou finanční gramotností lidí a s neodpovědným přístupem při stanovování osobních či rodinných rozpočtů.
V řadě případů však dochází ke zbytečnému navýšení dluhu úředními postupy státních úřadů nebo nedostatečným dohledem státu na činnost některých subjektů. Zejména se jedná o zprůhlednění exekucí movitého majetku, kontrolu přiměřenosti zajištěného majetku k výši pohledávky při exekuci, prodlení orgánů veřejné správy při upozorňování na vzniklý dluh, nesoulad mezi výkonem exekuce a bydlištěm exekutora a s tím spojené zvýšené náklady, atd.
„Řešení problémů lidí s dluhy vidíme nejenom ve vzdělávání veřejnosti v oblasti finanční gramotnosti, ale i v regulaci společností zabývajícími se poskytováním spotřebitelských půjček. Především nebankovní instituce využívají řadu postupů, které jsou minimálně v rozporu s dobrými mravy. Veškeré úkony související s vyřizováním a posuzováním žádosti o úvěr jsou u většiny společností tohoto typu zpoplatněny nemalými částkami. Smluvní podmínky jsou často velmi nevýhodné. Za jakékoliv porušení smlouvy jsou stanoveny vysoké sankce.“uvádí Stanislav Skalický ředitel Asociace občanských poraden.