V návaznosti na provalení skandálu ohledně vícenásobné nevěry fenomenálního golfisty Tigera Woodse, ztratili podle nové studie Davis výzkumného týmu University of California držitelé akcií sponzorských společností celkově cca 5 – 12 mld. USD.
Výzkum probíhal během 13 obchodních dnů mezi 27. listopadem a 17. prosincem loňského roku, kdy ceny akciových titulů klesaly. První datum je den nehody Woodsova vozu, která vlastně celou kauzu odstartovala a konec připadá na den, kdy golfová legenda oznámila přerušení svých sportovních aktivit na neurčito.
„K ocenění ztrát akcionářů dotčených firem srovnávali ekonomové zhodnocení Woodsových sponzorů během tohoto období ve vztahu k celkovému akciovému trhu a ke konkurentovi nejbližšímu každému sponzorovi,“ uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Prověřeny byly i výkonnosti akcií za poslední 4 roky před autonehodou a to za účelem určení, jak performance každého sponzora koreluje s celkovým trhem a konkurenčními firmami.“
Prověřeno bylo 9 sponzorů, jejichž akcie jsou dostupné na trzích:
Accenture (ACN) – globální konzultační management služby, technologie a outsourcing
American Express (AXP) – platební služby, kreditní karty, cestovní služby
AT and T Tiger Woods PGA Tour Golf (T) – US telekomunikační gigant zejména s pevnými linkami
Electronics Arts (ERTS) – jedna z největších firem v US zabývající se videohrami, zábavou apod.
Gillette patřící Procter and Gamble (PG) – hygienické produkty pro muže, drogerie apod.
Nike (NKE) – výrobce sportovní obuvi a oblečení
Gatorade patřící PepsiCo. (PEP) – firma s nealkoholickými a energetickými nápoji
TLC Laser Eye Centers
Golf Digest patřící News Corp. (NWSA) – mediální společnost s TV, novinami, internetem apod.
„Ze studie vyplývá, že celkové akcionářské ztráty mohou převýšit několik dekád osobních Woodsových příjmů a budou potenciálně i mnohem vyšší než škody způsobené vlastnímu Woodsovu majetku,“ uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a uzavírá: „Celkově lze výzkum uzavřít konstatováním, že skandál zredukoval hodnotu akcií držitelů zmíněných titulů ve sponzorských společnostech o 2,3 %, což je cca 12 mld. USD.“
– red –