Obyvatelé Slovenska si umí udělat radost. V porovnání s Čechy pořizují šperky jako dar či investici mnohem častěji. Minimálně jednou za rok dostane šperk 29 % Slováků. V Čechách to je téměř o třetinu méně. Šperk jako dárek dostane pouze 22 % obyvatel.
Někde se národy shodují – třeba u výročí, někde liší: Slováci častěji darují klenot ke křtinám, Češi k narození dítěte. Vyplývá to z průzkumu, který si v obou zemích nechalo vypracovat ALO diamonds.
Slováci kupují i dostávají šperky častěji než Češi
Přinejmenším jednou za rok kupuje šperk 30 % dotázaných Čechů, u Slováků je to 38 %. Alespoň jednou za 5 let koupí šperk 70 % Čechů a 76 % Slováků. Darem jej během pěti let dostane v ČR více jak polovina respondentů (56 %) a na Slovensku dvě třetiny (65 %).
Pro téměř každého druhého Slováka jsou křtiny příležitostí k nákupu šperku
V případě životních milníků je přístup Čechů a Slováků k obdarovávání zhruba stejný. 77 % Čechů a 71 % Slováků by koupilo klenot k významnému životnímu jubileu a podobné je to i u svatby (64 % Čechů, 60 % Slováků). Rozdíl nastává u situací, které jsou spojené s náboženskou tématikou. „U slavností náboženského charakteru existují rozdíly kvůli poměru věřících, který je na Slovensku vyšší. Šperk ke křtinám by proto darovala téměř polovina Slováků (48 %) oproti třetině (32 %) Čechů. Naopak 62 % Čechů by darovalo klenot k narození dítěte. Na Slovensku by tak učinilo pouze 49 % dotázaných,“ uvádí Alojz Ryšavý, klenotník a majitel ALO diamonds.
Šperky nad 10 000 kupují nejčastěji ženatí muži a podnikatelé
V obou zemích kupují šperky cenové kategorie 10 000 korun a více převážně podnikatelé a ženatí muži. Zatímco na Slovensku nebyly velké rozdíly mezi jednotlivými kraji, v Česku takto drahé klenoty kupují více muži z Prahy a Středočeského kraje.
Zájem o investiční šperky roste
Z výsledků průzkumu ALO diamonds vyplynul rostoucí zájem o investiční šperky. Téměř každý čtvrtý Čech (23 %) a 27 % Slováků, kteří kupují klenoty, je pořizují jako investici. Správný investiční šperk má dle Ryšavého alespoň jeden větší drahokam, protože právě cena velkých vzácných kamenů roste nejrychleji. „Zájem Čechů i Slováků o investiční šperky se přibližuje tradici západních zemí, kde kvalitní šperky bývají běžnou součástí investičního portfolia Drží hodnotu, která se pak předává napříč generacemi. V současné době vidíme, že se zákazníci o tuto kategorii šperků zajímají více než v minulosti,“ dodává Ryšavý.