Vědci z University of Exeter zkoumali, jaký vliv má pracovní místo na produktivitu v zaměstnání. Co zjistili? Pracovní místo, které si zaměstnanci mohou sami přizpůsobit tak, že se na něm cítí dobře, zvedá produktivitu až o 32 %. Bez duševní pohody, kterou příjemné pracoviště dovede navodit, se totiž pracuje velmi těžko.
Je přitom možné se poučit ze zásad čínského učení feng shui. Stůl by podle něj měl být umístěn co nejdále od dveří. Měl by být zaručen výhled od stolu z okna, případně přes celou místnost. Experti varují před tím, aby člověk sedával zády ke dveřím nebo oknu.
Častou chybu přitom dělají lidé už při výběru kancelářského stolu. Ne vše, co se pod tímto označením v obchodech prodává, totiž splňuje parametry, kteří experti považují za ideální. „Mezi ty nejdůležitější patří minimální rozměry pracovní desky, která by měla být 1,2 na 0,75 metru, stavitelná výška pracovní desky pak v rozmezí 0,65 až 0,7 metru. U pracovního stolu musíme mít také dostatečný prostor pro nohy. V žádném případě bychom se pod stolem neměli tísnit. Povrch pracovní desky, stejně jako nábytku, by měl být matný. Pracovní stůl by měl být zároveň barevně sladěn s nábytkem,“ konstatovala Jana Martínková ze společnosti Activa, která je dodavatelem kancelářských potřeb.
A právě barvy hrají podle odborníků zásadní roli. „Doporučuje se kombinovat maximálně 3 barvy. Používány by neměly být agresivní barvy, jako je červená. Černá barva též není ideální. Vhodné jsou naopak žlutá, bílá, zelená či hnědá. Díky převažující složce ve slunečním světle je lidské oko citlivější na žluto-zelený vlnový rozsah, který taktéž na člověka působí fyziologicky nejpříznivěji,“ vysvětlil Josef Senčík z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Zatímco v kanceláři jsou zaměstnanci limitováni firemními barvami a hlavně rozpočtem, doma si mohou pracovní prostor přizpůsobit podstatně lépe. Už žádné šedé pořadače nebo fádní složky. Výrobci kancelářských potřeb dnes nabízejí designové produkty mnoha odstínů. Sebelépe sladěný stůl je ovšem k ničemu, pokud se ztrácí pod navršenou hromadou papírů. Čelit náporu písemností přitom lze.
Experti radí: Dělejte v jednu chvíli jen jedinou věc. Takzvaný multitasking je totiž zabiják produktivity. Ideální je mít před sebou na stole vždy jen ty materiály, které jsou potřeba k řešení aktuální záležitosti, doplněné o seznam dalších úkolů na daný den. A po splnění úkolu dokumenty sklidit a připravit se na další.
„Okamžitým přínosem dobře organizovaného stolu je jednodušší soustředěnost na úkol a jeho rychlejší splnění. Mozek má tendenci se vracet k rozdělaným úkolům. To odvádí pozornost pryč od aktuální činnosti. Pokud nemusíte, nedělejte více aktivit souběžně. Dělejte jednu věc. Až jí dokončíte, jděte na další. Dají se tak ušetřit energie, čas a chyby. Zároveň má člověk větší chuť do práce, když má ve věcech pořádek. To se pak spíš ‚dokope‘ k činnosti,“ konstatoval Lukáš Hána z GrowJOB Institute, který lidem i firmám radí, jak zvýšit jejich efektivitu.
Největší překážkou, která podle něj lidi odrazuje od pořádku, je pocit, že úklid se udělá později a není na něj teď čas, protože je hodně úkolů. Úklid není urgentní, ale je důležitý. Protože nepořádek v horizontu delším, než několik hodin, ve výsledku stojí více času a energie než jeho úklid.