Už stovky obcí zakázaly podomní prodej. Přesto podle spotřebitelských organizací stále představuje problém a patří k nejúspěšnějším taktikám získávání nových zákazníků. Domácnosti snadno podléhají nátlaku a argumentům podomních prodejců, často nevědí, co podepisují a vystavují se nevýhodným smluvním podmínkám. Od smlouvy sice mohou odstoupit, musejí si ale ohlídat termíny i správný postup.
Nekalé praktiky obchodníků a podomní prodej energií tvoří necelou třetinu všech stížností, které domácnosti podávají na Energetický regulační úřad, jenž dohlíží na energetický trh. Jen za letošní rok se na českého regulátora obrátilo už 8 222 poškozených spotřebitelů. Podomní prodej tvoří hned po reklamacích největší objem případů, kterými se zabývají i spotřebitelské poradny.
Aktuální trik: předražené LED žárovky
Triky podomních prodejců se příliš nemění – většinou se vydávají za zástupce stávajícího dodavatele či distributora, spotřebitele zahrnují palbou argumentů ohledně výhodné nabídky a vyžadují podpis nové smlouvy ihned. „V některých případech a zejména na územích, kde jsou zákazníci na E.ON zvyklí, se podomní prodejci vydávají i za zástupce naší společnosti. Zákazník by si měl proto dávat velký pozor na to, s kým jedná a co podepisuje,“ upozornil Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON.
Aktuálně často využívaným argumentem prodejců je prodej úsporných žárovek. Podomní prodejce nechá spotřebitele podepsat smlouvu o dodávce energií, která je doplněná kupní smlouvou právě na LED osvětlení. Za to sice zákazník zaplatí symbolickou částku (většinou 1 korunu), ale pokud chce od takové smlouvy odstoupit, může se snadno vystavit pokutě řádově 2 000 až 5 000 korun. „Drtivá většina spotřebitelů totiž udělá tu chybu, že odstoupí pouze od smlouvy na energie a nikoli od kupní smlouvy, takže žárovky následně musí zaplatit,“ dodal Adam Plajner, odborný právní poradce SOS – Asociace.
Možností odstoupení od smlouvy je více
Od smlouvy na dodávky energie podepsané při podomním prodeji může spotřebitel odstoupit buď podle občanského zákoníku zpravidla do 14 dnů od podpisu smlouvy, nebo podle energetického zákona ještě 5 dnů před zahájením dodávky. „S formulací odstoupení nebo s vhodným postupem spotřebitelům poradí například bezplatné právní poradny nebo Energetický regulační úřad. Rozumné je oslovit také konkrétního dodavatele, jehož obchodník zastupuje a informovat jej,“ doporučil Michal Eisner, energetický konzultant. Uvedené lhůty pro odstoupení platí pouze do konce roku 2015. Od 1. 1. 2016 bude účinný novelizovaný energetický zákon, kde jsou lhůty jiné.
Lidé se také mohou informovat na příslušném obecním úřadě, zda byla v jejich obci přijata vyhláška proti podomnímu prodeji. Ta nyní platí ve více než 320 městech a obcích v ČR. V případě, že podomní prodejci obcházejí domácnosti v obci, kde zákaz podomního prodeje platí, mohou se spotřebitelé obrátit přímo na Policii ČR či na městskou policii, je-li v příslušné obci. Prodejci mohou být pokutováni až do výše 200 000 korun.
Předem domluvené schůzky
Nejlepší ovšem je se do podobné situace vůbec nedostat. Vhodné proto je ověřit si identitu podomního prodejce například zatelefonováním na zákaznickou linku dodavatele. Pokud nabídka vypadá zajímavě, vždy je lepší si ji pořádně prostudovat. „Podomní prodejci často na spotřebitele tlačí, aby podepsali ihned. Féroví dodavatelé energií ale poskytují čas na rozmyšlenou,“ dodala Jana Poncarová z projektu EnergetickáPoradna.cz.
Návštěva podomního obchodníka přitom vždy nemusí znamenat překvapení. Někteří dodavatelé si se zákazníky, kteří upřednostňují osobní kontakt, schůzku telefonicky sjednávají dopředu. V tomto případě už nejde o podomní prodej, ale o obchodní setkání dvou informovaných stran. „Naši prodejci chodí pouze na schůzky, které jsou předem dohodnuty. Zákazníků si vážíme a nechceme je překvapovat nepřipravené,“ uvedl Vladimír Vácha.