Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Většina dlužníků nemyslí na zadní vrátka

Do dluhové pasti se nejčastěji dostávají lidé, kteří procházejí složitou životní situací, jakou je ztráta zaměstnání, rozvod nebo úmrtí partnera. Vyplývá to z průzkumu Abecedy rodinných financí mezi více než dvěma desítkami občanských poraden (Poradny při finanční tísni, Člověk v tísni a místní občanské poradny), které poskytují právní poradenství předluženým lidem.

Více než 40 % lidí se dostává do nezvladatelných dluhů v důsledku těžké životní situace. V téměř čtvrtině případů je na vině malá finanční rezerva nebo přecenění svých finančních možností. V těsném závěsu jsou pak neuvážené půjčky a zadlužení kvůli rodinným příslušníkům. Ať už lidé upadnou do dluhové pasti z jakéhokoli důvodu, ve většině případů je spojuje malá finanční gramotnost a především nepřipravenost na danou situaci.

„Dlužníci neuvažují dopředu, a tak například neřeší pojistky pro případ vážné nemoci nebo si nevytvářejí finanční rezervu, protože nepočítají se ztrátou zaměstnání. Když pak taková situace nastane, zůstávají bez prostředků, což se snaží vyřešit půjčkami. Tím si však pouze zadělávají na vážnější problém,“ komentovala výsledky průzkumu manažerka projektu Abecedy rodinných financí Kateřina Hrudníková.

Praxe ukazuje, že se v dospělé populaci nachází významné procento těch, kteří se kvůli neznalosti hlavních zásad hospodaření předluží. „Z průzkumu plyne, že třetina klientů navštěvující občanské finanční poradny si nevede rozpočet, tj. neeviduje si příjmy a výdaje, ani si nevytváří peněžní rezervu. Tito lidé žijí od výplaty k výplatě, a pokud se vyskytne i jen sebemenší neočekávaný výdaj, dostávají se do problémů,“ podotkla Hrudníková. U další necelé třetiny klientů poraden se jako problém ukazuje nepřečtení smlouvy, popřípadě nedůsledné přečtení, důsledkem čehož se upisují k pro ně nevýhodným podmínkám. Nezanedbatelnou roli rovněž hraje důvěřivost a naivita dlužníků, kteří nerozpoznají podvodné jednání firem či druhých osob a nechají se přemluvit k pořízení nepotřebného produktu či služby nebo právě nevýhodného úvěru.

Do dluhové pasti se velmi často dostávají lidé, kteří využívají krátkodobé půjčky. „Takzvané rychlé půjčky mají zpravidla vysoké úroky a neúměrně tvrdé sankce v případě nesplácení. Stačí, aby se klient zpozdil se splátkou o pár dní, a penále z prodlení začne astronomicky narůstat,“ upozornila Hrudníková. S finančními těžkostmi se potýkají i ti, kteří jsou zvyklí žít na dluh a dlouhodobě využívají kreditní karty nebo si opakovaně berou spotřebitelské úvěry, ačkoli svými příjmy nejsou schopni nikdy plně pokrýt to, co utratí. „Před tím, než si člověk vezme půjčku, by měl zvážit, zda danou věc skutečně potřebuje a zda bude mít dostatek peněz na splátky. Pokud existuje sebemenší pochybnost, že nikoli, půjčka není na místě,“ dodala Hrudníková.

Počet lidí ve finančních problémech již tradičně narůstá po novém roce, kdy řada dlužníků nemá na úhradu splátek. „Do poraden k nám v těchto dnech přichází až dvakrát tolik klientů než obvykle, kteří si před Vánocemi vzali půjčky a nyní je nemají z čeho splácet. V prvních třech měsících zpravidla také registrujeme až 20% nárůst klientů, kteří chtějí požádat o oddlužení,“ uvedl ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal. Nebezpečnému zadlužování by v budoucnu mohl zabránit zákon o úvěru, který nyní projednává parlament. V návrhu se počítá s tím, že finanční instituce budou muset ověřit finanční situaci žadatele v úvěrovém registru. Pokud tak neučiní a žadateli poskytne větší půjčku, než si může dovolit splácet, smlouva se stane neplatnou.



Čtěte také

marketing Fio reaguje na změnu sazeb ČNB u hypotečních i splátkových úvěrů

marketing V nové kampani Cofidis představuje půjčku a konsolidaci s garancí RPSN

marketing Wüstenrot zafixuje úrokovou sazbu i na třicetileté období!

marketing Dva důležité dotazy kolem půjček a pojištění

marketing Creditas úročí vklady na spořícím účtu 1%

marketing Wüstenrot připravil ještě zajímavější nabídku bytovým družstvům a společenstvím vlastníků jednotek

marketing Fio banka tlačí dolů úroky u hypotečních úvěrů

marketing Provident naplnil podmínky pro zisk licence České národní banky