Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Výstavba nových bytů klesá, preference Čechů v bydlení se mění

Počet nově kolaudovaných bytů se od roku 2007 setrvale snižuje, a to nejen v České republice, ale i v dalších zemích Evropské unie. Zatímco ještě před čtyřmi lety se u nás, na Slovensku nebo v Polsku začínalo každý rok s výstavbou minimálně čtyř bytů na tisíc obyvatel, v uplynulém roce tento počet poklesl v ČR téměř na polovinu a počet nově dokončených bytů se přiblížil úrovni roku 2002. Nově stavěné byty v bytových domech s průměrnou užitkovou plochou 68 m2 bývají nejčastěji dvoupokojové, v rodinných domech, kde je užitková plocha dvojnásobná, převládají byty čtyř a pětipokojové (data z Českého statistického úřadu).

„Hlavním důvodem poklesu počtu zahájených bytů v minulých letech je chybějící poptávka domácností po bytech již dokončených či dokončovaných. Bytová nabídka se svojí kvantitou, nastavenou cenovou hladinou a strukturou rozešla s koupěschopnou poptávkou, čímž se přirozeně přibrzdila aktivita developerů. Proces postupného obnovování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou je a bude ovlivňován ekonomickou situací obyvatel a jejich očekáváním budoucnosti, účastí veřejných zdrojů na podpoře bytové výstavby nebo daňovými změnami (např. změnou sazby daně z přidané hodnoty),“ říká Martin Kupka, ředitel útvaru Investiční výzkum ČSOB. „Klesající reálné mzdy a rostoucí napětí na trhu práce rovněž nahrávají menšímu zájmu Čechů o nové bydlení. Opatrnější lidé dávají v takové situaci přednost koupi starší a tedy levnější nemovitosti,“ doplňuje Martin Kupka.

Nároky na bydlení se samozřejmě liší také podle krajů. Nejvíce nových bytů se v loňském roce začalo stavět ve Středočeském a Jihomoravském kraji, nejméně v Karlovarském, Libereckém a Zlínském kraji. Podíl rodinných domů na bytové výstavbě v regionech kolísá v závislosti na dosaženém stupni urbanizace, cenách pozemků i demografických a majetkových parametrech obyvatel. Pro některé vrstvy navíc stále platí, že rodinný dům je i otázkou společenské prestiže.

„V Praze a Brně, kde jsou soustředěny nadnárodní a velké firmy, je poptávka po bydlení v rodinných domech vyšší než v lokalitách se srovnatelnou dostupností lacinějšího bydlení v bytových domech,“ vysvětluje Martin Kupka z ČSOB. „Vzhledem k vysokým cenám pražských pozemků se však významná část pražské poptávky po rodinných domech se zahradou přelévá do sousedních středočeských lokalit, se všemi z toho vyplývajícími komplikacemi pro kapacitně nedostačující místní infrastrukturu.“

Tlak na udržení životní úrovně, vyvolaný zvyšujícími se náklady na financování domácností, jejichž příjmy přestávají reálně růst, podpořil zájem Čechů o tzv. vilové domy představující kompromis mezi bydlením v tzv. bytovkách a ve vlastním rodinném domě. „Náklady na pořízení si bytu ve vilovém domě mohou být příznivější v řádu až několika set tisíc korun,“ dodává Martin Kupka.

Ačkoliv počet nově podepsaných hypotečních smluv v dubnu letošního roku podle Hypoindexu poprvé v letošním roce poklesl, poptávka po vlastním bydlení je mezi Čechy stále enormní. Nahrávají tomu především nízké úrokové sazby, které se v případě nejoblíbenější pětileté fixace stále pohybují pod úrovní 4 procent.

ČSOB se rozhodla na aktuální trendy na hypotečním trhu a poptávku po vlastním bydlení reagovat novým produktem – Hypotékou s bonusem. Jedná se o unikátní novinku, která klienta k věrnosti motivuje pozitivní cestou a nikoliv sankcemi, jak bylo dosud na trhu obvyklé. Věrnému klientovi, který s úvěrem u ČSOB zůstane, odpustí 5 % z výše úvěru. V případě dvoumilionové hypotéky tak klient ušetří 100 tisíc korun. O první část bonusu mu bude úvěr snížen po dvanácti letech splácení hypotéky, o druhou polovinu na konci splatnosti úvěru.



Čtěte také

marketing Nezapomeňte zaplatit daň z nemovitých věcí

marketing Na podzim je třeba zazimovat chatu – a to do těch nejmenších detailů!

marketing Porovnávač cen nemovitostí poukáže na přeceněné byty a domy

marketing Darovat byt nebo dům dětem? Je to lepší než dědictví, ale pozor na vlastní ochranu

marketing Vyplatí se solární energie? Ukáže webová aplikace E.ON Solar

marketing Úvěr na bydlení – kde ho sehnat a na co se dívat?

marketing Podle Realitní společnosti České spořitelny se stále vyplatí koupit byt jako investici

marketing První budova z portfolia ČS nemovitostního fondu je v prodeji