Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Základním principům penzijní reformy rozumí pouze jeden ze sedmi Čechů

Penzijní reforma může zásadním způsobem ovlivnit kvalitu našeho života ve stáří. Politici o ní mluví, novináři o ní píšou, a stejně lidé jejím principům téměř vůbec nerozumějí. Jak to víme? Podívejte se s námi na některé výsledky mini-testu ze znalostí zásad nového penzijního systému, který v rámci výzkumu provedla agentura STEM/MARK na populaci ČR ve věku 15+.

Reforma například zavádí možnost dobrovolného vstupu do II. pilíře, ovšem pouze pro občany mladší 35 let. Občané starší než 35 let mají jedinou šanci pro vstup do II. pilíře v průběhu prvního pololetí 2013, pak už o tuto možnost přicházejí.

Jak vyplývá ze srpnového výzkumu, pravidlo pro vstup do II. pilíře zná pouze 14 % populace. Co je ale více alarmující, je procento lidí, kteří přiznávají, že neznají odpovědi na otázky ohledně základních principů reformy (v průměru kolem 70 %). Reforma je pro ně očividně nesrozumitelná a její komunikace pravděpodobně není dostatečná.

O něco lepší je informovanost veřejnosti ohledně možností vystoupit z II. pilíře. U této otázky 21 % Čechů uvádí správně, že rozhodnutí o vstupu do druhého pilíře je nezvratné a nelze z něj vystoupit.

Naopak, úplně nejvíce nepochopení nese s sebou otázka procenta z hrubé mzdy odváděného do II. pilíře. Z odvodů na sociální pojištění se budou do penzijních společností odvádět 3%.  Podmínkou vstupu do II. pilíře je však příspěvek na důchodové spoření ve výši 2% hrubé mzdy, takříkajíc „ze svého“.  Celkově tak budou klienti budoucích penzijních společností odvádět 5% své mzdy. Tomuto principu ovšem porozuměla jenom 4 %. Mnohem více lidí se totiž mylně domnívá, že příspěvek do II. pilíře bude jenom ve výši 3 % z hrubé mzdy.

Z výzkumu pak dále vyplývá, že nejvíce informovanou podskupinou v populaci jsou lidé, kteří už mají sjednané penzijní připojištění. Ti v průměru zodpověděli otázky z našeho mini-testu s 23% úspěšností, zatímco obecná populace jen s 14% úspěšností.

Tématem penzijní reformy se už po několikáté zabývala výzkumná agentura STEM/MARK v srpnu 2012. Výzkum byl proveden formou osobního dotazování na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 15+ o velikosti 1061 respondentů.



Čtěte také

marketing Investice 2024? ..Možnosti a aktuální trendy

marketing Spoření na penzi v novém kabátě

marketing VÚB, jedna z největších bank na Slovensku, přichází do Česka se spořením bez limitů. Nabídne aktuálně jeden z nejvyšších úroků na trhu 6,15 % p.a. a úročení vkladů na denní bázi

marketing Hello bank! má nejlepší spořicí účet roku 2O2O

marketing ČSOB a Poštovní spořitelna zvýhodňují termínované vklady, úroky činí až 1,4 %

marketing Chytřejší spoření od ING je zpět, vrací se i dvouprocentní roční sazba

marketing ČSOB přinese atraktivnější úroky na spořicích účtech

marketing Spořicí účet Creditas bude mít nově úročení dvě procenta ročně